Jump to content

Ski til nybegynner kjøpes (tips verdsatt)


Clakz

Recommended Posts

Ønsker å kjøpe billige ski for bruk til vinterjakt, fjellturer utenfor løyper med sekk m.m.

 

Er helt grønn på hva som er bra til hva og hva jeg igrunnen trenger siden jeg aldri har hatt helt sansen for vinter tidligere så litt tips er heller ikke å forakte :)

 

Jeg er 183 høy og 85kg, med sekk på rundt 20kg og våpen på 5kg blir det hovedsakelig 90-110 kg i vekt opp og ned i det vidstrakte fjelllandskap.

Link to comment
Share on other sites

Hvis pris ikke er et tema så hadde jeg gått for Åsnes Amundsen som er etterfølgeren til Åsnes Rago. Har Rago og er meget fornøyd. Har bra spenn så det går fint å gå med tung sekk. Har gått med den både i dypsne i Stabbursdalen og isete kystfjell på Finnmarkskysten. Funker bra til begge deler, men det finnes nok bedre ski for dypsnø. Tror jeg hadde valgt utgaven med kortfellesystem.

Link to comment
Share on other sites

Hvilket prisleie tenker du på da? Skal du gå med hund i band? Såfall bør du helst satse på ski uten stålkant, hvis ikke er det absolutt å foretrekke... Skal du bruke dem i preparerte løyper? Såfall kan du ikke velge for breie ski...

 

Jeg bruker Fischer boundless, korte breie ski med stålkant. Litt myke, noe som gir dårlig smørespenn, men er egentlig lagd for å kjøre på. Lange ski gir bedre bæreevne, men korte er lettere å manøvrere i skogen. Jeg velger derfor kort og brett! Disse går ikke ned i spora i preparete løpter, men er veldig lette og gode i løssnø.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...