Jump to content

registrere gammel Buhag 12/70


zimsen

Recommended Posts

Hei!

Jeg skal i løpet av neste år ta jegerprøven  (helt newbie), og kom til å tenke på en gammel hagle som min bestefar brukte på 50 og 60 tallet. Jeg har i mange år trodd at han leverte den inn på 90 tallet , men jaggu hadde han den fortsatt (han er over 90 år). Denne er fra 51/52 mente han. Var merket Buhag 12/70 Nitro, ett par symboler og det sto vel 1840 på løpet. (er dette serienr? hvis ikke , hvor finner jeg det? , om det er noen )) Den har ett løp.

 

Poenget da , er at jeg har lyst til å overta denne når jeg får papirene i orden. Jeg har hørt at man bare kan sende inn søknad som vanlig , og gjerne skrive at det er "Arv fra morfar" e,l . Er det så enkelt å få registrert uregistrerte hagler? Leste også en plass at man slapp unna avgiften om man skrev at det var arv (uten at det har noen stor) betydning .

 

Er det så enkelt og rett frem , eller er det ting  jeg må passe på i en slik søknad?

 

Takk for hjelpen :)

20171027_164033.jpg

Edited by zimsen
La til ett bilde
Link to comment
Share on other sites

Det skal være omtrent så enkelt ja. Morfaren din kan lovlig fortsette å eie sin uregistrerte hagle, men den skal registreres ved eierskifte. Skriv arv fra morfar (med hans navn og fødselsdato), og at det er en tidligere uregistrert hagle som han kjøpte en gang før 1990.

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Vargen skrev:

Det skal være omtrent så enkelt ja. Morfaren din kan lovlig fortsette å eie sin uregistrerte hagle, men den skal registreres ved eierskifte. Skriv arv fra morfar (med hans navn og fødselsdato), og at det er en tidligere uregistrert hagle som han kjøpte en gang før 1990.

 

Supert , takk skal du ha for svar!

Link to comment
Share on other sites

39 minutter siden, 8X68S skrev:

Tror nok jeg ville latt være å registrere denne, og heller satsa på å låne den av din bestefar. Skjema for utlånserklæring finner du på nett.

Garderoben blir fort nok full den. Så kan du heller arve den og registrere den på affeksjon siden.

 

Ser den , men kommer neppe til å eie mer enn 2-4 våpen uansett. og enkelte ting er greit å ordne før det faktisk blir en arvesak.

Link to comment
Share on other sites

Uansett vil du senere kunne "omregistrere" til affeksjon så den går utenom jaktgarderoben, så lenge morfar er oppgitt som selger på søknaden. Og som du sier, greit å ordne mens han er i live og kan signere på papirer. Mye mere styr å ordne i etterkant, da trenger du signatur fra alle andre aktuelle arvinger hvis ikke hagla spesifikt er nevnt i testamente. Er du uheldig da så setter noen seg på bakbeina og vil ha den selv, eller i verste fall unndrar den fra boet. Det er utrolig hvor mye uvennskap som kan komme med arveoppgjør, så hvis morfar faktisk vil gi deg hagla er det best å ordne det med en gang.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...