Jump to content

Baikal hagleprosjekt?


Apelars!

Recommended Posts

Jeg går med en plan om å kjøpe en baikal hagle. 12/76 m dobble avtrekkere og utskiftbare choker. Tiltenkt sjøfugl,mink og litt rådyrjakt.

Ser de kan fåes ned i under 3000kr ny.

Den skal selvsagt modifiseres litt ;)

 

Duracoat eller god gammeldags tectyl på stålet, og bengalakk eller liknende på treverket.

Om den har helt feil geometri, så legger jeg penger i å få stokken skikkelig tilpasset av børsemaker.

Jeg vil også ha en kikkertmontasje på den. Mest mtp rådyrjakt.

 

Hvordan er stålkvaliteten? Ruster mekanismen og løpene lett innvendig?

Hvordan tåler løpene skyting med harde haglmatrialer som heavyshot o.l?

Hvor mange år med hard bruk (går ofte mange harde ladninger på sjøfugljakt) kan jeg regne med før det blir "slark i teftingen"? ;)

Er gjengene til chokene kurante? Greit å kjøpe andre choker til?

Jeg regner med att avtrekket er grusomt (har vært det på alle baikaler jeg har kjent på) men att det lar seg fikse med en avtrekksjobb?

 

Hvordan blir prislisten da?

 

Hagle = ca 3000

Glassblsåing av stål: kr?

Duracoat: kr?

Avtrekksjobb: kr?

Eventuell ombygging/oppbygging av skjefte: kr?

Kikkertmontasje:kr?

Ny bakkappe: kr?

 

Noen andre gode ideer til hvordan best ende opp med ett billig og værbestandig arbeidsjern?

Noen vil sikkert foreslå att jeg kjøper en billig pumpe eller auto, men jeg vil ha en dobbeltløper. Så det så!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har selv hatt en Baikal O/U i snart 15 år. Bruksområdet har vært noe i nærheten av det du tenker deg.

Mitt intrykk er at haglen tåler vær og vind veldig godt. En må jo selvfølgelig smøre inn både stål og stokk med egnet olje, men noe mer trengs ikke. Det mest nødvendige er å få stokken til å passe. Skulle likt å sett personen fabrikken har brukt som utgangspunkt for stokken!

 

På min hagle gjorde jeg jobben med tilpassing selv. Bygget opp med papp både i høyde og lengde. Når jeg følte den passet var det bare å kappe i vei. Så veldig vakkert blir det kanskje ikke, men vi snakker tross alt om en Baikal og ikke en Purdey!!

416753435_esoNW-L.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil også ha en kikkertmontasje på den. Mest mtp rådyrjakt.

 

Hvor langt hold regner du med å skyte rådyret på? Du vil trolig ha nytte av en mildotretikkel for å lettere kompensere den noe krumme kulebanen på hagle :shock:

 

Jeg regner med å skyte på normalt haglehold, men jeg vil ha kikkerten mest fordi jeg er rifleskytter og dermed trives med mer nøyaktige siktemidler, og fordi jeg har en plan om å bruke relativt grove hagl i en tett samling for skudd på stillestående dyr.

Da vil jeg heller ha optik enn åpene sikter på hagla. I en hurtigmontasje selvsagt.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Har hatt Baikalen min i 11 år, brukt mye på sjøfugl. Mekanismen har tålt sjø usedvanlig godt, åpnet en for første gang på ti år nå, og bare litt overflaterust.

 

Chokene vet jeg ingenting om, da disse var så å si ikkeeksisterende da børsa ble kjøpt.

 

Du trenger ikke kikkert på.

Link to comment
Share on other sites

Kikkertmontasje på en slik ville jeg gjort enkelt; få tak i et emne til weaver-baser, fres ned sikteskinna på to steder med passende mellomrom, bor og gjeng opp og skru fast basene.

Link to comment
Share on other sites

Baikalen min kom faktisk ifra fabrikken med rust.. Og den rusta for et godt ord samme hvor mye olje jeg smørte på faenskapet. Det at den kjila avtrekkeren og etterhvert begynte å åpne seg under avfyring avgjorde det hele for meg. Rett til politiet, innlevering av våpenkort og hagle. Nå gjør den sikkert nytte som spiker en eller annen plass. Og det duger den nok bedre til enn som skytevåpen. Aldri mere Baikal, samma hvor billige de er.

 

BB John

Link to comment
Share on other sites

Kikkertmontasje på en slik ville jeg gjort enkelt; få tak i et emne til weaver-baser, fres ned sikteskinna på to steder med passende mellomrom, bor og gjeng opp og skru fast basene.

 

Den vakke dum!

Da blir basene lave nok til att de ikke er i veien om jeg plukker av kikkerten.

Så for meg noe ala Leopold QRW baser, men de blir jo mye høyere.

 

Det at det er mulig å få kjøpt aftermarket choker som passer er et vesentlig poeng.

Om det skulle være helt ukarante gjenger, kan man da få skjært nye uten for mye plunder?

 

Istad var jeg foresten innom en våpepusher, og fikk øye på en Suhl drilling i 20/76-6,5x55 til en hyggelig pris.

Dum nok som jeg var, så måtte den klås på..... Den hadde blitt med meg hjem på flekken om bare kronasjene var tilgjengelige.

Sukk...

 

Baikal ja...

 

:?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...