Jump to content

Er Targon/Bam B21 5,5mm bra?


Fossdal

Recommended Posts

De fleste vet jo at jeg ikke er noe glad i luftvåpen, men jeg sitter her ute i havet med en kompis som lurer på å kjøpe dette våpenet.

Er det noen her som vet noe om dette våpenet, gjerne erfaringer? Og er det fakta som han sier at 5,5mm fremdeles kan kjøpes uten bevigning? Akkrat dette siste burde jeg jo vite, men jeg bryr meg jo like lite om luftvåpen som min mor...

 

Takker for all respons!

Link to comment
Share on other sites

Pr idag er de i fritt salg..

 

 

Jepp, ny forskrift som ennå ikke er heeelt på plass:

§ 23. Erverv av luft- og fjærvåpen

Det er forbudt uten politimesterens tillatelse å erverve, eie eller inneha luft- og fjærvåpen, herunder luftvåpen drevet med gass, som har grovere kaliber enn 4,5 mm. Kravet om ervervstillatelse gjelder ikke for paintballvåpen og air soft gun. Denne bestemmelsen får ikke anvendelse på luft- og fjærvåpen som er ervervet før ikrafttredelse av denne forskrift.

 

Tillatelse som nevnt i første og annet ledd kan bare gis til den som tilfredsstiller våpenlovens krav til vandel og personlige egenskaper. For øvrig må behovet for luft- og fjærvåpen ikke godtgjøres nærmere. Politimesteren kan gi dispensasjon fra 18-årskravet på de vilkår som fremgår av § 5 annet og tredje ledd.

Link to comment
Share on other sites

selv har jeg en BAM-B-50, og kan si meg halvfornøyd. måtte fjrene endel grader og lappe ut et trangt parti av pipa før jeg fikk presisjon av den.

har ikke åpnet den ned i detaljer enda, men de som har sier at bammen ofte er full av spon, og alltid full av det kinesiske rustbrune fette de smører inn alt med.

våpnene fra bam er kopier av kjente europeiske våpen, og av meget god kvalitet til kinageværer å være, kan ikke sammenlignes med billigere våpen fra kina.

det det ser ut til å skorte på er kvalitetskontrollen, det finnes endel grader og slurvete maskinering om du er uheldig.

B-21 er en kopi av diana 48 som er et kraftig men samtidig meget velskytende fjærluftgevær.

mange fjærgeværer er vanskelige å skyte med pga fjærrekylen, 48 er et av de geværene som er vellykket på dette punktet, det er lite "holdsensitivt", og gir gode grupper uten my trening på kontroll av fjærrekyl, få andre like kraftige geværer som gjør dette.

B-21 har iflg skriverier på amerikanske forum samme potensiale som dianaen, men det har som tidligere nevnt vært litt problemer med kvalitetskontrollen. det skal ha blitt bedre etterhvert som kundene og importørene i statene har klagd, og kineserne har måttet ta seg sammen, men om det er 100% nå er vel tvilsomt, min b-50 ble importert fra USA i sommer.

Bammene er fine kopier av originalene, men kan trenge litt "sluttarbeid" som polering, gradfjerning, rens og oppsmurning for å yte sitt beste, og kan om arbeidet gjøres riktig bli meget gode.

Jim Maccari som produserer tuningfjærer stempelpakninger og andre innmatsting for luftentusiaster produserer fjærer som passer diana48/Bam21, og mange rapporterer om gode resultater etter å ha jobbet litt med B-21n.

den koster vel ca 1600, og til den prisen får du mye for penga.

 

les forøvrig mer om Bam, andre luftgeværer og tuning av dem på www.airgunworld.org

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...