Jump to content

ALM demper


hoanka

Recommended Posts

I testene i Vapentidningen av Eirik Moen, dempet Alm mye dårligere enn A-Tec eller Hausken. IIRC så dempet Alm også dårligere enn BRen du har nå.

ALM har mange dempere. Den kompakte er...kompakt. Gå inn på hjemmesiden hans å se. Tror den heter alms.no. Han har vel laget dempere lengst her i landet, så litt har han vel plukket opp etterhvert av erfaringer. Tror jeg kjøpte en demper av han for over 20 år siden minst, til salongen. I den tiden var rifledempere for "spesiellt interesserte" jegere :lol:

Link to comment
Share on other sites

Men Alm`s IMS dempere er slankere og mindre.

 

Mitt mål med en demper er å spare hørsel og ta munnings smellet...noe disse gjør bra.

Kjører selv Hausken på .223 rifla, men en kamerat satte på en IMS II på sin.

Ingenting å utsi, samt at rifla er slankere en min.

 

smak og behag. Mitt mål er nå ikke å få den tausest mulig, men å spare hørselen.

Link to comment
Share on other sites

smak og behag. Mitt mål er nå ikke å få den tausest mulig, men å spare hørselen.

 

 

Men utifra de målingene Mr Moen fikk, så dempet ikke Alm godt nok til å få ned smellet under terskelen for hørselsskade...

Kan jo selvfølgelig være noe rart med målingene men er jo rart hvis Alms skulle være de eneste som ble påvirket....

Link to comment
Share on other sites

Ikke gå for a-tec sin ihvertfall. Eg hadde hausken, gikk over til a-tec pga mye skryt her inne. Er veldigt skuffa og har igjen bestilt meg hausken demper. Bakkammeret på a-tec demperen er altfor tynt, kunne godt ha vert laget på en annen måte. Slik det er på min, kan eg bruke et veldigt tjukt løp, noe som eg ikke har.

Link to comment
Share on other sites

http://www.alms.no/index.cfm?id=119425

 

Her er en test , som Alm selv har laget. Og den en svært ærlig, og tar med konkurrentense lyddempere. Og den viser at Alm sine dempere demper "Peak" verdien like godt som konkurrentene. Dette er støyen som skader hørselen mest, men den varer bare millisekunder, og defor oppfattes denne "peaken" ikke av øret vårt. Mens på den hørbare delen, demper Alms dempere ikke alltid så godt som konkurrentene. Hvis derfor målet først og fremst er å spare hørselen , er Alms dempere noe å vurdere. Hvis hovedmålet er å ikke forstyrre nattesøvnen til nabolaget, hadde jeg valgt en av de andre.

Link to comment
Share on other sites

http://www.alms.no/index.cfm?id=119425

 

Her er en test , som Alm selv har laget. Og den en svært ærlig, og tar med konkurrentense lyddempere. Og den viser at Alm sine dempere demper "Peak" verdien like godt som konkurrentene. Dette er støyen som skader hørselen mest, men den varer bare millisekunder, og defor oppfattes denne "peaken" ikke av øret vårt. Mens på den hørbare delen, demper Alms dempere ikke alltid så godt som konkurrentene. Hvis derfor målet først og fremst er å spare hørselen , er Alms dempere noe å vurdere. Hvis hovedmålet er å ikke forstyrre nattesøvnen til nabolaget, hadde jeg valgt en av de andre.

 

 

Har sett den testen men må si sorry, den tar jeg med en klype salt. På tester jeg har lest ellers kommer de dårligere ut, men den de publiserer selv er de best?

For det første ville de aldri ha publisert den hvis deres dempere hadde kommet godt ut. Da hadde de ganske enkelt ignorert resultatene.

For det andre har de brukt en egen måte å måle db på, istedenfor industristandarden Mil Std 1474D. Og det gjør også at man ikke kan sammenligne dempingen dems med andre fabrikanter da de pleier å bruke mil Std 1474D.

Link to comment
Share on other sites

Ta i betraktning forskjelli lydtrykk fra de testede patroner og .223 som ofte er diskutert her. Mistenker at en kan klare segh med litt mindre volum til en .223 enn en 30-06. Det kan være et spærsmål om hva som er godt nok, ikke alltid om hva som er best. :wink:

 

Klart ved kombinert bruk må den største patronen avgjøre volumet. :)

 

 

 

 

 

Stiller gjerne i et spleiselag på jakt (Skogsfugl / Rådyr) i rimelig nærhet til Trondheim.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...