Jump to content

heym


Jævelskap

Recommended Posts

Heym SR 20 er forgjengeren til SR 21 og består egentlig av et kraftig modifisert M 98 system. SR 21 er videreutvikling av SR 20 med en bedre sikring og systemet er beddet fra fabrikken. SR 21 har også muligheten til pipebytte. Begge de to representerer rett og slett meget gode rifler.  

Link to comment
Share on other sites

SR21 har en stor "knapp" på siden som utløser for magasinbunn, SR 20 har utløseren i avtrekkerbøylen. Du vil derfor måtte fylle i denne om du skal ha den til ditt våpen. Om de har lik footprint aner jeg ikke, men det er sikkert noen med god kjennskap til tyske våpen her inne som kan svare deg på det. Får du ingen gode svar her, så forsøk en e-post til denne adressen. A.Wiegler@heym-ag.de

Link to comment
Share on other sites

Det er stor forskjell på SR20 og SR21

 

SR20 har 2 låsklakker, fast kryssmagasin, sidesikring på avtrekk og 90gr hevarmsløft som m98. SR20 er nesten en kopi av Husqvarna/Carl Gustaf 1900.

 

SR21 har 3 låsklakker foran, 60gr hevarmsløft, m70 sikring på sluttstykket og uttagbart 3 og 5-skudds radmagasin som ligner på sauer 202.

 

Ingen deler går om hverandre på disse riflene. Skulle jeg tippe er det mye lettere å tilpasse et M98 skjefte til SR20 enn et org SR21 skjefte. Sistnevnte er nok for smalt til SR20.

 

Hvis jeg ikke husker feil har McMillan lagd skjfter til SR20 så det kan sikkert fortsatt bestilles.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan legge til at SR20 er ei veldig fin rifle som ofte selges til latterlig lave priser. Skjeftene er litt lave slik at kikkerter og montasjer må være så lave som mulig. Ofte er det brukt EAW sving på disse og de montasjene er ALT for høye. Med lavtmontert kikkert er SR20 en drøm å skyte med.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Tror de eneste modellene som deler fotavtrykk er SR21 og SR31. Mener både SR20 og SR40 har "egne" kasser, men basert på Mausere, så bedre å lete i den retningen.

 

Syntetstokken til SR21 er bra den, men tung og ganske glatt. Min får nok et strøk med noe som gir bedre grep etterhvert. Vekten er omtrent lik en grs stokk (1200gram) noe som nok skyldes at den  er massiv plast (ikke noe glassfiber der) med kun to hull borret inn ved bak kappen for å spare litt vekt. 

Link to comment
Share on other sites

18 timer siden, Torf skrev:

Jeg kan legge til at SR20 er ei veldig fin rifle som ofte selges til latterlig lave priser. Med lavtmontert kikkert er SR20 en drøm å skyte med.

 

Finnes fortsatt i dag knapt noe bedre både for høyre - og linksskyttere. Mange modeller har Monte Carlo skjefte, så da blir det sjeldent et problem med for lavt skjefte. Kombiavtrekkeren til SR 20 er også av kremkvalitet. Den perfekte utgangsbasen til et rifleprosjekt etter min mening. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...