Jump to content

Når må radioen lades?


mannen i gata

Recommended Posts

Jeg kjøpte Icom fra JF i fjor, denne:

http://www.jaktogfriluft.no/display.asp ... rodid=1764

 

Når jeg skrur den på kommer det opp et tall for hvor mye som er igjen på batteriet. Det begynte vel på 8.noe og nå er den nede 7.6v.

 

Hvor lavt skal tallet være for at jeg skal lade den opp igjen? Har kun ladet den en gang, det var i fjor. Har klattlading noe å si for batterikapasiteten?

Link to comment
Share on other sites

Hvis den har Li-ion-batteri slik det står i produktomtalen, skal klattlading ikke skade batteriet. Det viktige her er hva slags batteriteknologi du har i radioen:

 

Gammeldagse NiCd-batterier tålte dårlig klattlading og skulle lades ut (men ikke kjøres fullstendig tomme og/eller ligge utladet) før de ble ladet opp

Nyere NiMH-batterier tåler klattlading godt, men har enda mindre godt av å kjøres fullstendig tomme enn hva NiCd-batterier hadde

Li-ion-batterier skal tåle klattlading uten problemer.

Link to comment
Share on other sites

Da har du et to-celler's Li-ion batteri. Dette vil nå ca 8,4 volt toppladet rett av laderen.

 

Gjennværende kapasitet på ett slikt batteri kan settes opp slik. ( Gjelder kun Li-ion )

 

8,4V = 100%

8,2V = 87%

8,0V = 75%

7,8V = 55%

7,6V = 30%

7,0V = 0%

 

Li-ion skal gjerne lagres med ca 75% gjenværende kapasitet, i ditt tilfelle ca 8,0V.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...