Jump to content

Justering av kikkertsiktemontasje


LazyHunter

Recommended Posts

Jeg har nettopp fått montert en Zeiss HT 3-12x56 på en Schultz & Larsen Victory. Jeg har Weaver baser og faste ringer. Er usikker på merket på ringene. 

 

Problemet er at det ser ut for at kikkertsiktet er tiltet fremover. Jeg har bare ca 30 klikk igjen oppover etter innskyting på 100m (jeg har nullstillt stilletårnet, så det er ikke der det stopper). 

 

Jeg fikk montert  kikkertsiktet hos Gmax, han var ikke børsemaker. Jeg ønsker flere klikk i høyderetningen. Bør riflen leveres til børsemaker, eller er dette noe jeg kan ordne selv med å legge inn aluminiumsforinger mellom fremre ring og kikkertsiktet? Jeg føler dette høres ut som en litt vel hjemmelaget løsning, men ser at flere har gjort dette selv. 

 

Har også sett at det finnes foringer en kan sette mellom base og ring, men finner lite erfaringer rundt dette.

 

Spørsmålet er vel hvor mye energi jeg bør legge i dette. Mitt verste mareritt er at siktepunktet endrer seg under jakt, så jeg ønsker en god og permanent løsning.

 

Takker for synspunkter og innspill.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde de originale montasjene tidligere på S&L Classic. De er altfor svake til at jeg stoler på de. Jeg fikk tilsendt et brukt par som hadde revnet i sporet som passer i låskassen. Da søkte jeg på nettet og fant mange som hadde opplevd det samme. Derfor er det uaktuelt.

 

Ellers passer vel leupold qr, men jeg ønsker fast montasje, og da er dette eneste alternativet jeg vet om. De passer svært bra til 56mm kikkertsikte, og de virker solide.

Link to comment
Share on other sites

I den grad du ønsker å ligge "ute av 0" på en kikkertmontasje så er det andre veien. At man har mindre å gå på nedover enn oppover er bedre enn det motsatte. Og ha 30 klikk igjen fra innskutt til slutt på justering er for lite begge veier såfremt en ikke vet hva man driver med (da kan man ha 30 klikk igjen nedover). På noen rifler utgjør forskjellen med/uten demper mer enn 30 klikk. Få igjen pengene fra Gmax (hvem f er det som kjøper våpen på gmax og hvem i h er det som lar en ufaglært deltidsansatt på gmax montere kikkertmontasje på rifla si???) og send rifla til en ordentlig børsemaker og få han til å montere montasjer som passer rifla og kikkert.

 

Masseproduserte rimelige montasjer er ikke nødvendigvis plug'n'play selv om de etter sigende er produsert for å passe din rifle.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 30 igjen av 200 klikk i høyderetningen, så noe virker feil. Demperen utgjør ingen forskjell.

 

Rifla hadde jeg fra før, kjøpte kun kikkertsiktet på Gmax, og jeg fikk 33% avslag på kikkertsiktet, så jeg skal ikke ha noen penger igjen.

 

Litt av poenget er at jeg har kulebanekompensator, men får ikke utnyttet den skikkelig siden jeg bunner høydejusteringen.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...