Jump to content

Vihtavuori N140, Korrosivt?


Guest T3mann

Recommended Posts

Guest T3mann

Snublet engang over på et utenlands forum etter søk etter ladedata at Vihtavuori N140 kunne skape alvorlig korrosjons lignende belegg og fargeavleiringer inni hylsen. Forleden dag når jeg skulle  demontere noen skudd med N140 så var det slik som beskrevet inni hylsa. Måtte virkelig kakke hardt og mange ganger for å få ut alt kruttet. Hylsa var engangsskutt med N135 og ikke rengjort innvendig.

 

Noen andre som har opplevd dette, årsak?

Link to comment
Share on other sites

Nitrocellulose, som N140 i hovedsak er, dekomponerer over tid. Under ideelle lagringsforhold, svært lang tid - normalt lenger enn de fleste hjemmeladere holder på... Et av produktene er NO2, som ved tilgang til vann/vanndamp blir til HNO3, salpetersyre - som øker dekomponeringshastigheten, HNO3 reagerer villig med kobber, og krutt...  Og med kruttbokser, gamle kruttbokser er av og til påfallende rustne.

Rester av syre fra produksjonen fremskynder dekomponering, men må ansees som en produksjonsfeil, krutt vaskes idag med bikarbonat for å fjerne syre såvidt jeg vet.

Uansett er kobbernitrat blått...

 

Difenylamin er et vanlig tilleggstoff i krutt, for å stabilisere kruttet, det reagerer med produktene fra dekomponeringen, og hindrer de i å øke hastigheten til disse reaksjonene. Til slutt vil det bli brukt opp. Det er også andre stoffer som brukes som stabilisator, også bikarbonat.

 

I det røyksvake kruttets barndom var dekomponeringen et stort problem, de vasket kruttet med vann, og hadde varierende mengder syre igjen (nitrersyre, blanding av kons. svovel- og salpetersyre). Dette gav opphav til varierende dekomponeringshastighet, og den kunne bli så høy at varmen fra reaksjonen antente kruttet - med åpenbare følger. Jeg mener det kunne få det til å detonere også, men kan være overdreven husk. Per S vil vite sånt.

 

Det en kan si er (igjen) lagret tørt og ved romtemperatur, varer krutt veldig lenge før det blir ubrukelig eller farlig, men lagres det varmt, og eller fuktig, så kan mye rart skje.

 

Selv om kruttet ikke er korrosivt, så er reaksjonsprodukktene i høyeste grad det. Heldigvis er type dekomponering såvidt jeg kan forstå ekstremt sjelden for oss hjemmeladere, 

 

K

 

 

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Guest T3mann

Veldig oppklarende, takk for bra svar M67. Disse skuddene har ligget lagret i ammunisjonslomme som alltid har vært med på tur, da med kulde, fuktighet og inn i varmen igjen. Ca. et halvt års tid. Dette er trolig en faktor. Lurer også på om forbrente rester også spiller en rolle.

Link to comment
Share on other sites

Krutt kan være vrient å få ut av hylsa om det er komprimert (vesentlig) noe jeg tipper hylsa trådstarter skulle helle krutt ut av var.

Tilsvarende har skjedd her i heimen også noen ganger.  Bruk litt forsiktig vold og egnet redskap for jobben, så går det som oftest bra og pirke for mye evt feil krutt ut av hylsa.

Link to comment
Share on other sites

Guest T3mann

Ikke helt uriktig det, knaser litt når jeg setter kula, men tror ikke alle vil kalle det en komprimert ladning. Har demontert andre patroner med samme ladning, bare for å sjekke tilstanden på disse. Disse var heldigvis ok, og kruttet kom ut av seg selv fra de patronene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...