Jump to content

Kulevekter og .22(4) kaliber.


Mas-36

Recommended Posts

Lester og leser på nettet men blir ikke klok. Så da spør jeg i håp om å bli lært opp av de som kan dette.

 

Har nå kjøpt meg ei rifle i .223rem. Skal bare bruke den til jaktfelt og litt jakt på hold opp til 200meter. Rifla jeg kjøpte har 1/9 stigning på løpet slik at jeg kan bruke det meste av kulevekter. Men så kommer 10000 kroner spørsmålet. På disse holdene hvor stor forskjell er det om jeg holder meg til 52-55grs kuler kontra å bruke 60-62grs eller tyngre? Bor på innlandet, så det er jo ikke ofte det er mye vind.

 

Noen som har noe kunnskap om dette?

Link to comment
Share on other sites

Ville lagt inn forskjellige kuler i forskjellige vekter med realistiske hastigheter i en ballistisk app, og lest ut vindavdrift for å se forskjellene sånn noenlunde. Norma sin app er kjapp om en skal gjøre slike røffe sammenligninger. Du vil nok finne at økt kulevekt er gunstig ift vindavdrift

Link to comment
Share on other sites

Ved 2 m/s effektiv sidevind er forskjell i vindavdrift i størrelsesorden 1cm på 200m, når man sammenligner 52grs mot 68grs matchkule (i tung kules favør). Differanse i kulefall (innskutt 100m) omtrentlig 4cm, i favør lett kule. Min oppfatning er at det spiller liten rolle skytemessig, til 200m. Det som derimot er viktig, er jo å vurdere hvilken terminalbalistisk profil du ønsker  jaktkulene- dette kan jo bli litt førende for hvilket vektspektrum som er mest praktisk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...