Jump to content

Proof marks - lest posten på forumet, men hva betyr dem?


Guest

Recommended Posts

Hei,

 

Ser på Beretta'en at det står PSF med to stjerner. I "sticky" posten her på forumet leser jeg at dette visstnok er "4 Magnum or supenor proof". Hva betyr dette i praksis ? Haglen er relativt gammel og lurer derfor på om det stemmer at dette er beviset på at haglen er testet for opptil magnum størrelse patroner, og eventuelt hvor mange PSI er dette ? Hvordan forholder dette seg i forhold til dagens jaktladninger og stål ladninger ? Det står også kg1.400 på løpet, regner med at dette er vekten på løpet ?

Leste et annet sted at PSF med to stjerner er standarden for hagler med kammer over 70mm, min hagle har bare 70mm kammer, men den har altså PSF med to stjerner.

 

Setter stor pris på alle svar :)

Link to comment
Share on other sites

PSF og to stjerner er italiensk prøvemerking for høytrykksammo. Hagla mi har samme stempling, og så lenge jeg skrur inn maks. halv choke skyter jeg det som jeg finner i butikken av 70mm uten å bekymre meg et milligram. Men hvis du har 70mm-kammer: For alle guddommers skyld, finn ikke på å putte inn ei 76mm-patron hvis du bryr deg om helsa di!

 

Fyr aldri av en 76mm-patron i et 70mm-kammer. Du risikerer å få hele dritten i trynet!

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar :) Skal ikke putte 76mm i hagla.

Når du sier alt av 70mm du finner i butikken, gjelder det da også stål ?

Beklager at jeg spør og graver mye, da jeg drev med skyting for ca 15 år siden var ikke disse temaene så aktuelle.

Har en Remington 870 76mm som jeg kan mate med hva som helst av 70 og 76mm patroner, men er litt redd for denne eldre Beretta haglen som jeg nettop kjøpte mtp for kraftige ladninger osv.

Link to comment
Share on other sites

"Alt" er alt:

 

Vismut

Hevi-Shot

Tungsten-Matrix

Nitedals Tungsten 9.5

Nitedals Tungsten 12

Hevi-Shot

Remington Wingmaster HD

Federal MagShok Hevyweight

Stål

og sikkert noe mer...

 

 

Det har allerede gått en god del hundre (mer enn tusen?) stål leirduepatroner gjennom hagla mi, og det virker ikke som om den har tatt skade av det ennå. Jeg har også skutt tunge jaktladninger i stål samt Hevi-Shot i den børsa. Den er ikke liljemerket, men den er stemplet to stjerner i ring pluss PSF på undersiden av løpsbunten. Jeg har enda til gode å skyte harde hagl i noe trangere enn halv choke, dog.

Link to comment
Share on other sites

Han skriver også at det er merket inn på løpet kg 1.400.

Kan det ha noe med hvilken trykk løpet er testet til?

Jeg er villig til å vedde en pent brukt femkroning på at hvis han demonterer hagla og legger løpsbunten på ei vekt, vil den vekta vise noe nokså nært det tallet der.

 

På min egen hagle er trykktestingen merket i bar.
Nettopp. Trykk måles i kp, bar, psi el.l. Ikke i kg.
Link to comment
Share on other sites

1 bar er jo lik 1kg/cm2

Altså 1 kg trykk fordelt på 1 kvadratcentimeter.

Dette er en vanlig feiloppfatning.

1 bar er lik 1 kp/cm2

Altså 1 kp trykk fordelt på 1 kvadratcentimeter.

 

1 kp (kilopond) er vekta ("vekt" er faktisk et kraftmål) av 1 kg ved 1 standard gravitasjon. kg har aldri vært noe kraftmål, det er mål på masse. At vi sier "en kilo" for 1 kp er en veldig vanlig slurvefeil, og siden det er flere som har hørt om kg enn om kp, blir dette ofte mistolket.

Kan det ikke være at løpet er trykkgodkjent til 1400 bar?

Tvilsomt. På den tiden var 1200 bar normalt maks trykkgodkjenning. Dessuten har jeg trodd dette sjøl og spurt en børsemaker. Han var høflig nok til å ikke le av meg ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...