Jump to content

Ladekomponenter - hvem og hvorfor?


Münsterjeger

Recommended Posts

Er ikke kommet helt igang med ladingen enda.

Har noen spørsmål npr det kommer til valg av komponenter. I første omgang kuler.

 

Skal bestille noen kuler fra hjemmelading.no (etter god omtale herifra).

Hva skal jeg se etter?

Skal lade jakt og treningsammo.

Hvilke kuler skal jeg se etter, hva skal jeg se etter osv.

Kaliberet er 308.

 

Ser at det er et utall orskjellige former og vekter på kulene.

Hvorfor bør jeg velge en en kulevekt fremfor en annen? Kan se for meg at svaret er for å finne den kula som går best i min børse.

elv synes jeg denne kula så fin ut.

http://www.hjemmelading.no/produkter/11 ... 1214152527

Mest fordi den hadde en "artig" form.

 

Men pga utforming kan jeg se for meg at det er vanskelig å finne treningsammo som kan benyttes oppimot denne.

Jeg sikter da til å lade treningsammo som går noen lunde likt som jaktammo.

Den kulevekten tok jeg fordi det var det som stod på pakken min med Oryx fabrikk.

 

Ellers har jeg samme prøblemet med 223 Rem.

Er det her .224 kuler ejg skal kjøpe?

 

Her kommer sikkert flere spørsmål etterhvert. :-)

Link to comment
Share on other sites

Å den er nok allerede kjøpt..

Og lest fra perm til perm flere ganger! ;)

 

Men finner ikke svar på de spørsmålene ejg stiller.

Tror nok at det jeg lurer på er det kun erfaring som kan svare på.

Eller kunnskap forsåvidt.

Ideelt sett skulle treningsammo og jaktammo hatt samme vekt og form. Da hadde treffpunkt vært samme (?).

 

Hvilke kuler anbefales? Alt fr rev til hovedsakelig rådyr, og også elg.

V-max er vel fnfin på reven?

Link to comment
Share on other sites

Få tak og les ladeboka. Et bibliotek i nærhenten av deg har den helt sikkert, men det beste er å kjøpe en, da du helt sikkert får brukt for den senere.

 

Jeg kan bare støtte denne......er helt fersk selv på lading så bør kanskje ikke uttale meg, men etter lest ladeboka, "Ammunisjon til jakt av Dag Sundseth, Normas ladebok, sett dvd og lest på bl.annet kammert så fikk jeg et mye bedre grunnlag til begynne lade....så nå gjennstår det se om jeg får det til i praksis'

 

De jeg mener er at jeg tror du vil få like mange forskjellige svar som det er hjemmeladere.....og at de dermed er viktig få litt teoretisk og ikke minst praktisk kunnskap om ladingen. Og deretter eksperimentere litt selv.....

 

Jeg har denne uken bestilt mine første kuler og mitt første krutt.....og jeg bestilte det etter hva jeg skal jakte etter og bestilte litt billige kuler i tillegg som kan lade treningsammo....

 

Og støtter deg i bruken av hjemmelading.no................har handlet for noen lapper der allerede og veldig god service. Hva med ringe og spørre Trond....?

 

Og valg av kuler avhenger vel litt hva du jakter.....er om det er til trening du skal lade?? Du bør skrive litt om det også, så blir det nok noen svar.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er oppriktig interessert i hjemmelading, så ligger det 1000-vis av tråder som omhandler det du spør om. Søk, let og les. Det lærer du massevis av. Spør gjerne hvis det er noe du lurer på, men bruk da for all del din egen sunne foruft først. Når du har søkt og lest masse, så har du også gjort deg opp en mening om hvem og hva her inne som er til "å stole på". Typiske spørsmål som,- Hva er beste elgkule? er allerede besvart maange ganger før.

 

Også vil jeg bare si at Hjemmelading er knallmorro og slettes ikke så farlig som det av og til kan høres ut som. Lad gjerne full hylse N-310 og tung kule, men prøv å unngå å stå i nærheten når det smeller..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...