Jump to content

6,5-284norma og lading/hastighet etc


Dusty

Recommended Posts

Heisann! 

Har begynt å lade litt til mitt nyinnkjøpte 6,5-284 løp i min blaser r93. 

Med 140gr interlock kula til Hornady så fikk jeg best presisjon med 50gr N160 og en utgangshastighet på 830mps. Denne kula er tilltenkt jakt på både bever, rådyr og litt ymse og lurer først på om noen har erfaring med slike hastigheter med denne kula? Holder den greit sammen eller kollapser kula helt? 

 

Så kommer jeg til det store spørsmålet... jeg kjøpte inn 140gr berger vld hunting for å bruke på rev/blink/langhold! Begynte først litt forsiktig med ladninger på 48gr N160, men det resulterte i helt nedsota hylser... Derfor la jeg opp en ganske stor ladestige til en del over det jeg har lest meg frem til av hva som er maksladning... Sotingen begynte å bli borte på 51,5gr N160! Uten trykktegn gikk jeg opp ytterligere 0,5gr mens jeg kikket etter trykktegn hele veien! Jeg endte til slutt på 53gr med N160 uten det minste tegn til trykk og fikk 886mps i utgangshastighet! Da lurer jeg litt på om dette trygt kan brukes? Det er jo tross alt 3grn over maks anbefalt i ladeboka?! Som sagt har jeg nå minimalt med soting (bittelitt på hylsehalsen), knallbra presisjon og utifra det jeg kan lese på hylsebunn, ladegrep osv ingen tegn til overtrykk! 

Kan noen komme med innspill her som har litt erfaring på detta området? 

Link to comment
Share on other sites

Har ikke nerfaring med N160 i kaliberet men kan anbefale både N560 og N570. Vil tro du klarer å hente en del mer hastighet her hvis det er poenget. 6,5-284 bør forøvrig ikke lades over maks, veldig lite å gå på før det går galt..

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke maks hastighet som er intressant her egentlig, det er presisjon i hovedsak! 

Men sota hylser kan jeg ikke skyte med, derfor har jeg forsøkt å øke ladningene gradvis! Som sagt har jeg foreløpig ingen tegn til overtrykk (som jeg kan se) 

grunnen til at jeg bruker N160 er fordi jeg pdd ikke har annet krutt tillgjengelig! 

Edited by Dusty
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...