Jump to content

Dier til 30-06


vts

Recommended Posts

Jeg har hatt flere fabrikater av dier, har aldri merket bedre eller dårligere presisjon med noen fabrikantene. Etter å ha testet en del merker, så liker jeg Redding best for å presse hylser og Forster BR best for å sette kuler

Link to comment
Share on other sites

Var vel nylig en "test" av dette i en artikkelserie om lading i bladet Vapen. Konklusjonen var vel at valg av verktøy nok kunne påvirke kvaliteten på patroner. For presisjon ville jeg gått for ei sizerdie av bushingtype og ei seaterdie med styresleide. Sjekka nylig rettheten på noen patroner jeg hadde snekra sammen med bruk av Redding s-die og  comp. seater die og alle gav kast under 1/1000", Det er bedre enn hva en finner på matchammoen fra feks Lapua. Hvorvidt det gir seg synlige utslag på skiva skal jeg ikke si noe om, men man trenger iaf ikke spekulere mer på akkurat den biten av ladeprosessen.

Link to comment
Share on other sites

Se på "bushing neck sizer dies" og "competition/ bench rest seater dies" fra Redding eller Forster f eks. Brownells fører begge deler. Det finnes også andre fabrikat. Velger en hardemetallsjikt bushings, så slipper en helt unna smøring. Fordelen med bushing er at dimensjon kan tilpasses aktuelt hylsefabrikat og ønsket kulehold med minst mulig bearbeiding av hylsehalsen. Ekspanderen kan droppes, så muligheten for å dra hylsehalsen skjev med denne faller bort. Har selv kun erfaring med Redding sine bushing dier. Dette er jevnt over dyre verktøy. Om du faktisk klarer å oppnå bedre presisjon med slike ift feks bruk av Lee Collet die til en brøkdel av prisen er bare en måte å finne ut av på. Det er mange faktorer som kan påvirke presisjon og valg av verktøy er bare en av disse. Uansett er det fornøyelig, for oss som ikke har noen mulighet for en I garasjen, med en "Rolls Royce" I ladepressa I det minste.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Først og fremst: Definer "presisjon". En tomme på 100m? 10mm? BR?

Helt vanlige dier gir gjerne god nok presisjon for de aller fleste. Dier med bushing gir hakket mer kontroll over pressingen, men gjør også ladingen litt mer komplisert. Man må forholde seg til halstykkelsen til forskjellige hylser, det slipper man med en Lee Collet. De er kanskje litt halvfabrikat, men 5 minutter med smergel løser det meste. Og en skal ha store krav før de blir begrensingen. Begge typer gir økt levetid på hylsene og eliminerer behovet for smøring, det er kanskje verdt vel så mye for mange.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

23 timer siden, vts skrev:

Ja, noe slikt. Har ikke er faring med RCBS sine bushingdier, men de ser ut til å fungere på samme måte som de jeg nevnte

Litt synsing om Lee Collet. Har flere slike selv, og de fungerer forsåvidt, men de gir meg en følelse av å jobbe med slegge og spett ift til fint verktøy om en sammenligner med bushingdier. Det må brukes forholdsvis mye mer kraft, og som nevnt krever de gjerne en omgang i dreibenken med div pusse og poleringsremedier for at mesteparten av kraften en bruker, ikke skal forsvinne i å overvinne friksjon i maskineringsspor. Generelt synes jeg at disse også presser halsen litt for lite for godt kulehold. Jada, har slipt ned doren den tillatte tusendelen uten at jeg synes det er nok. Forskjellige hylsefabrikat vil gjerne gi litt forskjellig resultat alt etter godstykkelse og spenst. Når det er sagt er kan Lee sin løsning være bedre enn standard necksizedier, da disse etter min erfaring kan være laget slik at presser halsen unødig mye, med påfølgende hard utvidelse igjen, over ekspanderen. Feks fungerer min standard .308 necksizerdie fra RCBS godt med Normahylser, men ikke med FC da disse er tykkere i godset og ekspansjonen blir så hard at hver hals må smøres innvendig om det i hele tatt skal være mulig å bruke den. Akkurat der bruker jeg colletdie selv, da jeg lader for lite .308 til at jeg har villet koste på meg bushingdie.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Redding er gode greier, men om du tenker å skyte/lade en del, så vil jeg anbefale å gå for en bushing die til necksizing. Jeg bruker bushing die både til neck og helpressing. 

Til de kalibrene jeg skyter og lader mindre så bruker jeg dier fra RCBS 

Du gjør ikke noe feil ved å velge det settet du linker til

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...