Jump to content

Verdianslag på "nøytral" Husquarna M/40?


Vargen

Recommended Posts

Jeg spør for en kollega som har liggende en pistol etter sin bestefar, som visstnok fikk den utlevert en gang like etter krigen.

Han har en Husquarna M/40 hvor våpennummeret er eneste merking, og Husquarna-logoen på skjeftet er frest bort i sirkelform. Våpennummeret er midt i serien på de 500 "nøytrale" våpnene som ble produsert uten produsentmerking så ikke tyskerne skulle kunne spore dem tilbake til Sverige. Så vidt jeg har forstått gikk mange av disse til de norske polititroppene, pluss at noen ble brukt av svensk etterretning og/eller delt ut til diverse agenter i Norge og Danmark. Relativt sjelden sak, selv om det finnes en del av dem i Norge.

Våpenet er noe brukspreget, og har en del sprekkdannelse bakerst på sleiden der denne modellen har det med å svikte etter noen tusen skudd. Et par smådeler mangler, men kollegaen tror han kanskje har dem liggende et sted i en rotekasse.

Ikke noe bruksvåpen og kommer nok aldri for salg, men kollegaen lurer litt på hvor mye den kan være verdt.

Jeg vet det er umulig å si skikkelig uten bilder, men en kan  kanskje si noe om omtrentlig hva et gjennomsnittlig slitt våpen pleier å gå for?

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Problemet er dette med registrering, men jeg vil anslå verdien i 2017 til å ligge på kr 3-4 000. Det er et kulturhistorisk meget interessant våpen, men myndighetene gjør sitt beste for at kulturhistorien i beste fall kommer i noe slikt som femte rekke.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...