Jump to content

Rekylopplevelse


seawolf

Recommended Posts

Når kaliber tusler litt forbi 30-06 begynner lett diskusjonen om rekyl og rekylopplevelse.

At stokkfasong, vekt og vektfordeling betyr en masse er jo velkjent.

Min erfaring begrenser seg oppad til 375 H&H og tre 500 gr skudd med 485 Winmag med bayersk svineryggstokk.

De tre skuddene tok vekk all lyst til å fortsette skytingen med den rifla :(

Det var noe av det mest ubehagelige jeg har skutt med.

 

375 H&H har vært følgesvenn i mange mange år både i diverse ZKK 602 rifler, samt Winchester M70.

Den er etter min mening et kaliber de aller fleste kan lære å skyte godt med.

 

Nyerhvervelsen en Ruger Hawkeye African i 375 Ruger ble testet her om dagen.

Rifla veier bare 4,03 kilo med kikkert (uladet), og jeg var spent på hvordan den ville oppføre seg.

Riktignok er kappa byttet til Pachmayr Decellerator, men jeg vil påstå at den ikke var stort værre å skyte med enn min M77 i 338 Winmag. Litt mer "skyv" var det nok, men ikke i nærheten av det en 602 gir med originalstokk, og da snakker vi også om ei rifle som veier vesentlig mer.

 

Den var rett og slett artig å skyte med :) , kort, lett og plenty med hestekrefter.

Denne ser jeg virkelig fram til å begynne å lade for og ta med på jakt.

 

Til sammenligning føles min lette ( 3,5 kilo) M77 /35 Whelen faktis sprekere i rekylen enn min M77 338 Winmag som veier 4,3 kilo.

 

Rekyl vil vel folk oppleve forskjellig, men at stokkform og balanse betyr en masse, er overstående tydelig bevis på.

Link to comment
Share on other sites

Har en Husqvarna 2000 (ja, het CG like etterpå :)) i 30.06. Den slår halvt ihjel en stakkar, rett og slett slitsom å skyte med. Kjøpte for noa år siden en Whitworth MKX i .458 WM, skalv litt i bukseræva når den skulle testes. Hadde noa skudd med .375 i bakhodet og huska godt blåveisen fra dengang. Men, du verden... Det skyver på bra, men med riktig utgangsstilling så er den faktisk mer behagelig en 30.06'n. Nå er den .458'n ganske tung og rett og det hjelper jo endel. Satt og tok prøven med den første gangen, da kom det fram en kar (inga andre som ville skyte sammen med meg, skremte slag på flere med første prøveskuddet) og lurte på om det var greit han satt bak og tok meg imot!! :lol: Fin samling på den børsa, går utrolig jevnt.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt var rekylen overraskende "mild".

Sammenlignet med min forrige 375H&H, en Winchester M70, var den faktisk mildere selv om Hawkeye Africa er ei lettere rifle.

 

375 Ruger-patronen går i standard lengde låskasse, men hylsvolum, hastighet og dermed effekt/kulebane, skulle bli identisk med "dronningen" :)

Ladedata som fulgte med rifla utarbeidet av Eirik Moen viser at den duplikerer 375H&H.

 

Rifla har blitt oppgradert litt hos Rogne Våpen, slik som bedding, ny kolbekappe, ekstra cross bolt, fjerning av lakk og oljebehandling av stokk.

Det skal monteres løpsbånd, og ibenholdt tupp på forskjeftet.

Stokken er smekrere enn standard Ruger M77 stokker, og de åpne siktene er en grov / grunn V og kraftig hvitt perlekorn.

 

 

Nybakt eier hos Våpen Søylen

IMG_2785.jpg

 

Bildet viser stokken med ekstra cross bolt og ny finish.

Denne tror jeg blir hos meg...leeeenge :wink:

 

Ruger375002.jpg

 

Ruger375001.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

rekyl,har en remington 700cdl i 300winmag.med 220gr kuler og max hastighet så synes jeg den er ubehagelig,rekylen er veldig kjapp og dette med bra øyeavstand trenger en da.vurdere og bytte pipe og kamre til 375rum og montere demper på den.har blitt mer tilhenger av demper her etter,er greit og ta hørselen på alvor,mens en har det da :D

Link to comment
Share on other sites

rekyl,har en remington 700cdl i 300winmag.med 220gr kuler og max hastighet så synes jeg den er ubehagelig,rekylen er veldig kjapp og dette med bra øyeavstand trenger en da.vurdere og bytte pipe og kamre til 375rum og montere demper på den.har blitt mer tilhenger av demper her etter,er greit og ta hørselen på alvor,mens en har det da :D

 

:roll:

Hvis du syne at rekylen på en 300 winmag er ubehagelig, så skal du holde fingrene laaaaaangt unna en 375RUM!!! 8)

Du blir garantert en dårligere skytter av ei slik rifle!! :|

 

(Og JA, jeg skutt med mye rart opp til og med 585 Nyati.) 8)

Link to comment
Share on other sites

Sa noen rekyl? Jeg er med!!! :lol:

 

Skjøt rådyr med 300RUM for ikke lenge siden, og da var det ikke rekyl i børsa mi! Det er helt sant altså!!! :shock:

Jeg skyter gjerne liggende med 2-fot, og hele børsa løfter seg og flytter beina 15 cm til siden. På banen er det LUNSJ! etter ca 10-12 skudd, men et og annet enkeltskudd er ikke lenger noen trussel mot selvbildet. Jeg har tilgode å skyte større kalibre med tyngre kuler, men det hadde vært artig å prøve for å sammenligne.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tilgode å skyte større kalibre med tyngre kuler, men det hadde vært artig å prøve for å sammenligne.

 

Jeg kan da sette på igjen orginal-rekylkappa på 460wby'n min, så kan du få prøve noen skudd med to-fot og 500grs kuler i oppunder 800m/s....... 8)

(Kan hende at at det hopper litt også.) :lol:

Link to comment
Share on other sites

jeg var litt nervøs første gang jeg skulle trekke av Longbowen i 338LM. Men grunnet vekt, smellforsterker, god stokk. Er rekylen som en redusert rekrutt 6.5x55 uten krutt:-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tilgode å skyte større kalibre med tyngre kuler, men det hadde vært artig å prøve for å sammenligne.

 

Jeg kan da sette på igjen orginal-rekylkappa på 460wby'n min, så kan du få prøve noen skudd med to-fot og 500grs kuler i oppunder 800m/s....... 8)

(Kan hende at at det hopper litt også.) :lol:

 

Stående med fabrikkpiller, ja takk! Liggende med himlaga, itte på vilkår!! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...