Jump to content

Våpensøknad, behandlingstid og regler


Guest

Recommended Posts

Hei igjen,

 

Jeg har akkurat lagt inn en søknad for en Beretta o/u kal. 12/70 hagle hos politiet. Jeg har fra før av en Remington pumpehagle i kal. 12/76 som jeg kjøpte rundt 1994-95. Jeg husker ikkke hva jeg skrev som bruksområde for pumpehaglen den gangen jeg kjøpte den. Jeg hadde på den tiden flere hagler (enkeltløper Star og dobbeltløper Star), disse brukte jeg fra alt til sjøfugljakt til rypejakt. Den nye haglen jeg har søkt om skal brukes til storfugl og rypejakt primært og tanken var da at den gamle haglen (pumpehagla) skal brukes til sjøfugljakt. Jeg har forstått at det nå har kommet nye regler som sier noe om hvor mange våpen av samme kaliber man kan ha ? Vil det da være et problem for meg å tillatelse til min nye hagle ? Jeg har kjøpt meg FG godkjent våpenskap, er medlem i NJFF og i skyteklubb. I tillegg er jeg registrert i jegerregisteret (har jegerprøven). Tok kopi av alle medlemskort og kvittering på våpenskapkjøp og sendte med søknaden min.

Det som er at jeg glemte å skrive i søknaden at den gamle haglen skal brukes til sjøfugljakt, mens den nye skal kun brukes til skogsfugljakt og trening. Siden jeg ikke husker hva jeg skrev i den gamle søknaden, så vet jeg ikke om de to bruksområdene er like ??

Burde jeg ringe til våpenontoret for å melde i fra om dette ?

Jeg lurer også på hvor lang tid en våpensøknad tar sånn ca ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville helt klart ikke ringt og sagt noe ang. bruksområde. Jeg hadde bare latt det skure og gå til du evt. får avslag. Da kan du klage og herje.

 

Videre så kan det ta alt ifra noen dager til flere mnd. Det lengste jeg har venta er vel 3-4 mnd., men det var et pågående våpenamnesti samtidig, og de rotehua hadde forvilla søknaden min inn iblant ørten tusen søknader om amnesti. Da jeg ringte og sa at min søknad ikke gjaldt amnesti + spurte pent om dem kunne få fingern ut av ræ.a, så tok det 3 dager før jeg hadde papira i posten. Ferdig godkjent.

 

Så jeg ville ringt og mast, hvis det tar mer enn 3 uker. Noen våpenkontorer er vrangere enn andre. Det er liksom ikke lik lov for alle, og det føles jævlig provoserende.

 

Jeg har ingenting å klage på for min egen del, siden jeg har fått alt jeg vil så langt, men jeg tenker litt på andre også. Men nå er døra stengt hos meg også, siden det er nye lover om maks 6 våpen til hver mann. Med mindre man kan dokumentere et veldig behov for et spesielt kaliber da. Da er det visstnok mulig å gå litt over de 6, er det noen som sier.

 

Men det gjenstår å se.

Link to comment
Share on other sites

Sorry å måtte skuffe dere gutta men de nye forskriftene har ikke trådt i kraft enda. De kommer vel ikke til å gjøre det før om ca et år. Jeg var selv helt sikker på at det var 6 våpen max så jeg sendte to søknader til våpenkontoret om to 30-06 rifler med begrunnelse i den ny garderoben. Ca en måne seinere kom det et brev om at jeg måtte sende en skriftli begrunnelse om hvorfor jeg skulle ha to "like" våpen. jeg gjorde det å 4-5 dager lå det giro i postkassa. :D

 

 

BrunoJegergladivåpenkontoretiHedmarkEngerdal

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

[...]

Men nå er døra stengt hos meg også, siden det er nye lover om maks 6 våpen til hver mann. Med mindre man kan dokumentere et veldig behov for et spesielt kaliber da. Da er det visstnok mulig å gå litt over de 6, er det noen som sier.

 

Men det gjenstår å se.

 

Det som står, er (§12 + §13):

 

§ 12. Erverv av våpen til jakt

[...]

Søker som er innført i Jegerregisteret kan erverve og inneha inntil 6 komplette jaktvåpen. Tillatelse til å erverve og inneha mer enn 6 jaktvåpen kan bare gis til søker som kan dokumentere et meget kvalifisert behov. Politidirektoratet gir retningslinjer om hva som anses å være et meget kvalifisert behov.

[...]

 

§ 13. Erverv av våpen til øvelses- og konkurranseskyting

 

Tillatelse til å erverve og inneha rifle eller hagle til øvelses- og konkurranseskyting kan gis til søker som kan dokumentere medlemskap og aktivitet i forening tilsluttet en skytterorganisasjon godkjent av Politidirektoratet. Det gis bare tillatelse til å erverve og inneha slik rifle eller hagle som lovlig kan brukes innenfor de skyteprogrammer som vedkommende skytterorganisasjon administrerer.

[...]

Til øvelses- og konkurranseskyting er det tillatt å erverve ett våpen pr. program utarbeidet av godkjent skytterorganisasjon.

[...]

 

 

DVS dersom du klarer å argumentere for at våpnene IKKE skal/kan brukes til jakt, kan det "lett" økes til 9 (i tillegg: salongrifle (med diopter) for baneskyting, hagle for leirdueskyting, og en mer grovkalibret rifle for baneskyting).

 

Man kan jo ikke blande konkurranse- og jaktvåpen! Det må da enhver person skjønne! Man må ha egen grovkalibret rifle for konkurranser, og også en finkalibret (jeg tenker salong). I tillegg kan man trenge flere hagler - man ønsker gjerne å ha en egen dedikert hagle til leirdueskyting - kanskje t.o.m. en dedikert hagle til hver enkelt gren man vil delta i? (kan egentlig ingenting om akkurat det... ).

 

Kanskje litt liberalt, men det er ingen faktiske feil i en slik argumentasjon? Eller?

 

(I tillegg kommer pistol/revolver...)

Link to comment
Share on other sites

Fikk svar på forrige lørdag, alt var i orden. Siden jeg kunne dokumentere to forskjellige bruksområder, samt også at pumpehaglen min var kjøpt i 1993, så var det uproblematisk fikk jeg beskjed om.

Så nå er jeg altså eier av en strøken "vintage" Beretta O/U.

 

Sliter med å få tak i informasjon om denne haglen forresten, har sett at Beretta har en katalog over eldre modeller som de selger for 5 euro, men klarer ikke å bestille den (siden feiler hele tiden.

 

Ser at haglen har 2 stjerner og PSF merke og at det er Imp. Cylinder og Imp. Modified trangborringer på den.

 

Dersom noen har noe mer informasjon om modellen S56E (har spurt i en annen tråd også), så setter jeg pris på informasjon. 2 stjerner og PSF har jeg forstått at betyr at den er testet til 17.600 PSI ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...