Jump to content

Høyest mulig hastighet i 6,5x284?


Carl

Recommended Posts

Flott tråd om n570 til 6,5x55. Det kruttet må eg kjøp og prøve litt med.

Har prøvd litt med N-560 og får tegn på høyt trykk når eg lader 53grs N-560, patronlengde 81mm, Kule A-max 140grs, tennheter winchester largerifle standard. Max patronlengde i kammer med A-max kula uten friflukt er 81,5mm.

Pipa er en pac nor 27,5" og med denne ladningen får eg ca 868m/s i snitt. Har akkurat fått pipa så er litt på forskningstadiet ennå.

Men målet er rundt 900m/s m/140 grs kule uten at eg lader max..

Link to comment
Share on other sites

Ser at jeg har skutt en stige med 144grs Lapua FMJBT og n570 i 6,5-284 (73cm løp). Jeg passerer 900m/s ved litt lavere kruttvekt enn hva M67 skisserer. Med 120grs Scenar L og n570 har jeg max på 990m/s. Dette var med hylse som var formskutt i et litt vel romt kammer. Selv om n570 gir god fart og presisjon har jeg gått over til n560 i år. Grunnen er at n570 legger igjen noe heltforjævligmye drit i demperen.

 

Har skutt en stige med 120grs scenar L og n560 i år men ikke fått lagt dataene inn i loggen ennå. Såvidt jeg husker så var det 54,5 - 55grs som virket mest lovende. Mener å huske at hastigheten lå på rundt 930 - 940m/s. Har satt tilbake og kamret om løpet og har kun skutt den ene stigen utenom skyteforming av hylsene så har ikke konkludert med hva som er "gromladningen" ennå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...