Jump to content

hvordan stille inn halga etter rifla? på en kombi


aleksh

Recommended Posts

  • 4 weeks later...

Nå er det vel sån med en Tikka/valmet, at de åpne siktene står fast på hagle pipa, og at riflepipa må først justeres/reguleres inn etter denne.

 

Så riktig prosedyre er vel, og først justere inn siktene, slik at de harmonerere etter det rufus sier. Dvs at hvis man sikter med åpne sikter, og fyrer av hgleløpet, så bør svermen sitte med 2/3 deler over siktepungt på ca 25 meter. Deretter må riflepipa justeres slik at denne går midt i på feks 70-100 meters hold etter de åpne siktene. Først etter dette kan man montere på kikkerten, og skyte denne inn på vanlig vis feks 100 meter.

Har sett flere skadeskytinger på rådyr, når folk bare hiver på en kikkert, og skyter inn riflepipa. Når rådyret kommer i fullt firsprang i losen, sitter haglesuppa på en helt annen plass enn forventet.

 

Ikke bare bare, med justerbare piper, som ikke er regulert fra fabrikk, slik som sammenloddete skal være :lol:

Link to comment
Share on other sites

jeg har fått stillt den inn nå

 

det var litt plundrete med å få sikta den inn men fikk det til etter hvert

 

jeg prøvde en kombi som løpene var sammenloddet og det skal jeg alldri ha, det er noe av det verste jeg har skyte med etter 2 skudd måtte jeg vente 10 min i hvertfall føre kunne skyte med den igjen :(

 

med tikkan skjøyt jeg en serie på 15 skudd og det gikk kjempe bra

Link to comment
Share on other sites

jeg har fått stillt den inn nå

 

det var litt plundrete med å få sikta den inn men fikk det til etter hvert

 

jeg prøvde en kombi som løpene var sammenloddet og det skal jeg alldri ha, det er noe av det verste jeg har skyte med etter 2 skudd måtte jeg vente 10 min i hvertfall føre kunne skyte med den igjen :(

 

med tikkan skjøyt jeg en serie på 15 skudd og det gikk kjempe bra

loddet løp er SEXY :D

Link to comment
Share on other sites

Skyter du ofte 15 skudd etterhverandre på jakt aleksh? med enkeltskudd :D

 

Ellers har jeg hatt en drilling som var "regulert fra fabrikk" der haglesuppa traff i knehøyde på rådyrene når kikkerten var innskutt. Lodda pipe og faste sikter. Den kom i retur til butikken..

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Har lånt meg en Valmet med frittliggende pipe. Sikkert et idiotspørsmål, men dette betinger jo at en kan justere rifleløpet i forhold til hagleløpet..... Ser ikke annet enn at jeg kan justere rifleløpet sideveis i forhold til hagleløpet........

 

Hvordan gjør jeg dette?

Link to comment
Share on other sites

Skyter du ofte 15 skudd etterhverandre på jakt aleksh? med enkeltskudd :D

 

Ellers har jeg hatt en drilling som var "regulert fra fabrikk" der haglesuppa traff i knehøyde på rådyrene når kikkerten var innskutt. Lodda pipe og faste sikter. Den kom i retur til butikken..

 

nei det har vel ikke enda skjedd og skulle det skje legger jakting på hylla

men si at du er rikktig uheldig og bommer med hagla du fyrer av rifla og du treffer dyret det detter men prøver å komme seg opp igjen da ville jeg prøvd å sette et dødskudd da med 3 rifle skudde og da går ikke et lodda løp 99%

 

og det var et problem med lodda løp når jeg skulle skyte den inn

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...