Jump to content

tips til kalibe jeg kan søke på?


Ole_Netland

Recommended Posts

sitter her på jobb og grubler over hva jeg skal søke på...

 

litt kort info først her, har solgt litt våpen i høst og skal nå fylle opp skapet litt igjen, en sauer i 223 med ekstra sluttstykke er bestilt så da sitter jeg med 6,5x"mumle mumle" 223 og 35whelen til sauene pluss en bever-rigg i 270win. men når jeg først leverer inn søknad så er det jo greit å søke på litt løp og da ( gidder ikke betale gebyr såååå mange ganger). kriterier for nye kalibre: skal passe i saueren på enten 6,5x "mumle mumle" sluttstykket eller på 223 sluttstykket. løp/løpsemne skal være ok å få tak i. samme med kuler, basishylser og diesett bør fabrikkene ha hørt om.

 

har tenkt å få meg 308 og 30-06 løp til sauene, men hva mer?

 

alternativer.

300 Whisper

7,62x39 (bør vel være fin til både rådyr og sub) bruke 308 løp ikke 311

6,5tcu, fristende kaliber, ca samme bruks område som 7,62x39

260, nesten for likt ett annet løp jeg har

22-250, frister, men har jo 223 og brenner mye løp

375 hawk

 

 

noen av dere som har noe tips, hva ville dere valgt?

 

vet dette er et spørsmål som har 1000 svar, så litt begrunnelse for svarene hadde vært fint, ikke bare "jeg synes..." klart der er mange spesielle kalibre å velge i, men er jo en fordel om kuler og hylser (eller basis hylser er lette å finne)

 

når jeg nå sitter og kikker på listen så kan jeg vel nesten si med en gang at 260 og 22-250 utgår før de kommer inn... en tanke som slår meg er jo 270/233 for har så mye kuler til den, men der er det vel verre med brotsjer å få tak i da...

 

det er lov å tenke høyt her.

Link to comment
Share on other sites

Kost på deg et løp i .458Socom. Da blir det til at du kun bruker dette løpet og løpet i 6,5mummle.

Fordi disse løpene blir så langt fra hverandre i morrofaktor og bruksområde, og at du kommer ikke til å gidde å skifte løp i hytt og pine.

 

Du får også en utfordring med å få mating fra magasin til å funksjonere tilfredstillende og en hel masse lyst til å utforske ladninger både i sub og full pupp til Socom'en.

Link to comment
Share on other sites

Kost på deg et løp i .458Socom. Da blir det til at du kun bruker dette løpet og løpet i 6,5mummle.

Fordi disse løpene blir så langt fra hverandre i morrofaktor og bruksområde, og at du kommer ikke til å gidde å skifte løp i hytt og pine.

 

Du får også en utfordring med å få mating fra magasin til å funksjonere tilfredstillende og en hel masse lyst til å utforske ladninger både i sub og full pupp til Socom'en.

 

 

der var jaggu en god kanditat, og etter som jeg forstår her så er det flere som har fått tak i det eminente kaliberet så børsemaker med brotsjer bør jo være å oppdrive...

 

hva er basis hylse for denne her da?

 

magasin og mating ja, huff, der blir det nok mye styr, gjør det jo ikke lettere at det skal i en sauer hvor jeg ikke kan endre noe på låsekassa, bare magasinet, samme låsekasse skal jo kunne fungere i andre kalibre og ved behov.

Link to comment
Share on other sites

hmmm... bildet av de patronene gir meg ikke akkuratt mindre lyst på dette kaliberet da, men, ser at jeg vil få ett problem, disse patronene har en feit kropp, og i en normal sauer er der ikke plass nok i bredden til å få ned slike i magasinet, og jeg er redd der ikke er rom for å utvide magasinet stort heller. måtte vel vært en magnum kasse hvor der vel er plass til mer i bredden..

 

typisk nå som jeg trodde jeg hadde funnet et kaliber som skulle være genialt for meg :(

 

tilbake til start...

Link to comment
Share on other sites

men disse er da ikke så mye større enn andre. Hansen har jo 458 Lott i sauer 202, men den er jo rettvegget da.. så den i aksjon i helga, så da ut til å fungere uforskammet bra den

Link to comment
Share on other sites

men disse er da ikke så mye større enn andre. Hansen har jo 458 Lott i sauer 202, men den er jo rettvegget da.. så den i aksjon i helga, så da ut til å fungere uforskammet bra den

 

hmm... men på vilken låsekasse? er det ikke så at sauer har to størrelse på låsekasser da? en for små (223) & normale (30-06) patroner og en for magnum patroner? jeg har ikke fått klådd sååå mye på en 202 enda, har en jaktifisert 200 pr i dag og med en 202 på vei. men etter som jeg har forsått så vil det ikke gå så bra med for feite patroner på nomrale sauer kasser, må vel i magnum kasser da???

Link to comment
Share on other sites

Synd...

Hvor mye er det å gå på i kassen for normalpatroner? Diameteren på Socom'en er 13,68mm rundt hylsehode.

Det er desverre bortimot et par millimeter Ø mer enn f.eks en 30-06..

 

hvor mye der er å gå på vet jeg ikke, sitter på båten på jobb nå (mega dårlig satelitt linje) så har ikke noe å måle på, men mener blandt annet at disse som har hatt 6,5x284 eller hva den nå heter, har måtte bruke sauere som enkel skudd rifler pga for feite hylser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...