Jump to content

Import av våpentilbehør fra England til Norge


trbjo

Recommended Posts

Våpentilbehør til standardrifler, som siktemontaskjer, avtrekkermekanismer, stokker er underlagt eksportlisens i England, og Engelske myndigheter må utstede en slik lisens før tilbehøret kan sendes.

 

Slik jeg har forstått det så er ikke slikt tilbehør lisenspliktig i Norge, og krever således ikke noen importlisens/tillatelse av Norske myndigheter - utover Toll som skal ha sin del av kaka. Engelske myndigheter ønsker imidlertid Norsk importlisens som vedlegg til søknaden om eksportlisens, så jeg er litt i tvil om hva jeg bør sende med og hvem som kan utstede det. Trenger gjerne litt input her !

Link to comment
Share on other sites

Våpentilbehør til standardrifler, som siktemontaskjer, avtrekkermekanismer, stokker er underlagt eksportlisens i England, og Engelske myndigheter må utstede en slik lisens før tilbehøret kan sendes.

 

 

I Storbritania er det da bare å handle dette uten noe mer stress så jeg kan ikke helt skjønne at det kreves noen eksportlisens?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da jeg skulle bestill aics stock og 2fot fra england fikk jeg beskjed fra selger at jeg måtte skrive under et End user license skriv om at jeg ikke skulle bruke rifle stokken til tilverking av masse ødeleggende våpen eller kjemisk krigføring xD deretter ba di meg skaffe et skriv om at det er lovlig å bestile slikt uten import tilatelse i norge. Deretter måtte selger søke om export tilatelse i england. helle driten skulle vist ta 4 uker.

 

Så jeg snudde blikket mot usa istede:)

 

/jon

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

En norsk importlisens er normalt gyldig i 3 måneder fra utstedelsesdato, men kan forlenges i ytterligere 3 måneder uten videre seremoni.

Politiet kan utstede en slik, gjerne sammen med våpenlisens når det er komplette våpen eller lisenskrevende deler det er snakk om.

Merk at EXPORT-lisenser, særlig fra USA, automatisk får gyldighetsdato som importlisensen din, slik at om customvåpen/deler eller andre ting som tar tid skal bestilles er det lurt å få denne datert som 6-måneders lisens først som sist.

Ellers risikerer man at lisensene går ut før varen er eksportert fra avsenderland og det er dyrt å fornye denne, da man gjerne må søke helt på nytt.

For deler som ikke er importlisenspliktige, er det enkleste om politiet utstøter en "proforma" importlisens for å tilfredsstille avsenderlandets krav.

Et skriv, stemplet og "offentlig godkjent", om at angjeldende deler ikke er lisensbelagt for import, går sikkert også men da er man avhengig av et lokalt politikammer som klarer å få dette til å se "offisielt" ut.

Derfor er en ekte lisens trolig det enkleste da denne ser formell ut.

Stempel er viktig, om den kopieres, få stemplet og underskrevet kopiene samtidig.

 

Merk at USA krever ORIGINALdokumenter sendt i konvolutt, kan ikke anbefale Posten på dette, koster ca 700,- med FedEx eller andre spedisjonsfirma for dør-til-dør dokumentfrakt over dammen.

 

Tviler på at det er lettere med USA, der må du isåfall spore opp en "FFL-dealer" som har Federal Firearms Licence i eksportklasse, han må søke på dine vegne til Dept. of State, dette koster dollars og tar ukevis, tvilsomt verdt det for en stokk...

Svært få firma har egen FFL-dealer for eksport eller ønsker å ta slike jobber, så da må man finne en uavhengig.

USA opererer også med End User Declaration etc, alt for å bekrefte at utstyret ikke skal selges til 3.part.

England har tydeligvis hengt seg på denne hypen.

Merk at ting som normalt krever exportlisens ikke kan kjøpes over disk i USA heller, da begår selger også lovbrudd om han burde visst at kjøper er utlending uten bostedsaddresse i USA.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...