Jump to content

Elektroniske skiver


375 H-H

Recommended Posts

Vi i Enebakk skal i vinter bygge nytt baneanlegg både skiver og snyy standplass bygg.

 

Ønsker derfor at dere kommer med erfaringer ang skive system!

Hva dere vil anbefale brukervenlighet osv

 

aktuelle typer er Sius ascor, Kongsberg,Megalink

 

 

på forhånd takk

Link to comment
Share on other sites

Vi er svært godt fornøyd med Megalink, god service, greie å snakke med og få tips dersom problem. Vi snakket med skytterlag som hadde brukt begge samt de som bare hadde enten Mega eller Kongsberg. De var fornøyd med begge typene, men de som hadde brukt begge anbefalte Mega, grunnet lavere service utgifter og raskere å få i drift igjen.

Link to comment
Share on other sites

Du har ikke noe valg, helt klart Kongsberg skive som er best. Mega link har alt for ofte feil anvisning, noe som har vært ett problem på en del Dfs. stevner.

Og det er vel ikke uten grunn at Landskytterstevnet, sammen med forsvaret har testet frem og gått til innkjøp av Kongsberg skiver

Link to comment
Share on other sites

Er ikkje einig med Elg&hjort i dette... Eg har opplevd mange fleire feilanvisningar/tvilsamme bommar på Kongsberg-skivene enn på Megalink-skivene. Feilanvisning på Megalink kan ofte sannsynleggjerast/avvisast gjennom sjekk av trykkverdiane. Megalink har ein stor fordel framfor Kongsberg, og det er trykkmålinga ved sensorane. Ut frå trykkverdiane kan ein sjå om skiva og sensorane er i orden, og om vedlikehaldet er som det skal vera.

 

Eg har erfaring med Megalink-skivene gjennom snart ti år, og eg kan ikkje komma på eitt tilfelle av feilanvisning som ikkje er oppklart. Me hadde NC-stemne med over 600 deltakarar i fjor, og så vidt eg hugsar var det tre protestar på bommar eller dårlege skot, og alle tre vart funne, to i bakskiva og eitt i grusen framom skiva (!). Seinast på Viken I-stemnet i sommar var det fleire uforklarlege bommar på KME-skiver på 100-meteren. Protestane på desse vart etter kvart teke til følgje, men det var berre fordi det vart så mange bommar at det måtte vera teknisk feil. Så her har me ulike erfaringar, Elg&hjort!

Link to comment
Share on other sites

Pappskiver må det være, kjekt til innskyting så slipper en å skyte i filler rammene på elektronikken.

Ingen protester her når vi skyter med 458Lott, 12mmRem og annet grovt.

Link to comment
Share on other sites

Helt klart velg Megalink. Servicen er ss. god, prisen er rimligere og er de mest brukervennlige. Men jeg vil råde dere til å ha noen pappaskiver i tilegg til elektronikken. Jeg skyter aldri inn jaktriflen min på elektronikk, treffpunktet er ikke alltid nøyaktig. Er ikke de store avvikene, men er nok om man vil ha det nøyaktig :)

Link to comment
Share on other sites

Helt klart Kongsberg.

Vi fikk våre første kongsbergskiver til NNM i 2002 og siden har vi oppgradert 100m med nye skiver samt investert i Kongsbergskiver til miniatyrbanen.

Kongsberg er de skivene du kan skyte lengst på mellom hvert vedlikehold.

Kongsberg er Norsk og utvikler alle programmene sine selv. Du får påmelding, publikumsvisning og mulighet til Online skiver på Internett.

Du kan benytte adgangskontroll på hver monitor, der brukeren må ha ett kort for å kunne bruke monitoren.

Du kan skyte med "kanon" om du vil, skivene tåler det, men vedlikeholdsutgiftene vil bli deretter... :)

Jeg vil også påstå att Kongsberg har det mest brukervennlige systemet av dem alle.

Det er selvsakt + og - med alle elektroniske skiver uansett merke, men vi har bare positive ting å si om Kongsberg.

Link to comment
Share on other sites

Helt klart velg Megalink. Servicen er ss. god, prisen er rimligere og er de mest brukervennlige. Men jeg vil råde dere til å ha noen pappaskiver i tilegg til elektronikken. Jeg skyter aldri inn jaktriflen min på elektronikk, treffpunktet er ikke alltid nøyaktig. Er ikke de store avvikene, men er nok om man vil ha det nøyaktig :)

 

 

Om du kjøper en skive med 4 hjørne sensorer så skal det vere 110% rett anvisning.

De er de skivene som har 3 sensorer i bunnen som er mer følsomme, overfor flere ting og kan gi avik om ting ikke er rett.

 

Ellers har eg 2 kongsberg skiver selv og anbefaller det på det sterkeste. (en stor trådløs ute skive og en inne skive)

 

Ellers er eg ikke enig i det du skriver over at megalink er rimeligere. Eg sjekket frem og tilbake lenge, før eg kjøpte meg skiver, og kongsberg systemet var iallefall da mye billigere for meg.

 

Det er vell en grunn til at det fleste velger kongsberg.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Vi har megalink og kan ikke si annet enn pluss, kan ikke så mye teknisk med systemet, men fornøyde er vi.

Jeg pleier å sitte i komandobua å ta meg av dataen og komandere skytterne, og det greier jeg godt, enkle greier egentlig.

Skal ikke påstå at megalink er bedre enn andre, men om dere velger dem tror jeg dere blir fornøyd.

 

Sensorene er sikker på megalink da alle sitter i bunnen på skiva, så skudd i ramma er ikke dødelig for annet enn treværket.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner Megalink annlegget godt etter å ha driftet et i 8år.I dag har vi 10 skiver på 100m, 6 på 200m og løpeelg. Vi har 6 skiver som er 8år og gått ca 30000 skudd. Bare en av skivene har vært til reperasjon og det var bare en bagatell til 300kr. Skivene står ute hele året og blir brukt selv om det er kaldt. De nye skivene har blitt veldig vedlikeholdsvennlige. Lett å rengjøre og komme til. Til et annlegg som skal brukes både til dfs og jegerskyting ville jeg bare hatt skiver med 3 mikrofoner som sitter beskyttet. Etter skifte/overhaling av frontskive må alle skiver kalibreres uansett om det er 3 eller 4 mikrofoner. Med litt trening bruker man ikke mer enn 5-6min/skive. Skivene våre går 2-3000skudd i året og har ca 1000kr i vedlikehold/skive. Med tilkobling/stevnestyring osv er Kongskerg og Megalink ganske like.

Har bare positivt å si om servicen til Megalink.

Link to comment
Share on other sites

Vi var med vår Jeger og Fiskeforrening og arr. NM elgbane i sommer og ettersom Skytterlaget hadde ansvaret for presskyting var jo dette med senterering av x/y på skivene veldig viktig så det ikke blir treffpunktendring mellom skivene. Vi har rimelig god kontroll på dette på DFS-skivene også men disse figurene har jo tette ringinndelinger og ingen prøveskudd så her må x/y være perfekt.

Vi har Kognsberg skiver med hjørnesensorer på 100 m og bonnsensorer på 200 m .

Med en god brukermanual fra Kognsberg og en del skudd og ikke mindst tid fikk vi skivene ned på millimeteren . Må si vi hadde meget høy prioritet på dette og vi kontrollsjekket skiver etter endt skyting hver dag hvis noen hadde klaget eller hvert i tvil men her viste testene at skivene var i orden , det er nok temmelig større avvik på skytterne :wink:

Vi er vanvittig fornøyd med Kongsberg sine skiver så til dere som event. skal kjøpe så skjønner dere hva jeg mener her :D

Link to comment
Share on other sites

ser som ventet at det er ca like mange som anbefaler kongsberg og megalink

 

vi har kun erfaring med sius ascor på vår bane men det ligger vel ann til at dette blir byttet ut blant annet pga service kostnader da leverandør ligger i trøndelag

vi har vel ikke tatt noen avgjørelse på om det vil bli megalink eller kongsberg men en ting som veier tungt er deler/service og da ligger jo megalink godt ann.

Link to comment
Share on other sites

Sirkelen(eller hva det nå er) trenger ikke nødvendigvis å være 100% sentrert i forhold til sensorene, og det er dèt som gjør at elektronikk noen ganger viser litt feil.

 

Jeg trener gjerne på elektronikk, men skyter fortsatt inn på papp.

 

 

var det jeg mente:):)

Link to comment
Share on other sites

Så ligger Megalink et "steinkast" unna banen, det er heller ingen ufordel :D

Ah, gleder meg til å sette i gang med ny bane nå... :oops::wink:

 

Det var det Magne Landrø gjorde sist også når vi gikk til innkjøp av Sius Ascor, et steinkast unna banen. Det burde ikke være kriterier for kjøp av skivesystem hvor servicen ligger. Er systemet bra så trengs det vel ikke så mye service annet enn du klarer mye av det selv, men ellers kan man jo gå inn på Sius sine hjemmesider i Sweitz og se hva de leverer på kontinentet. Det er ikke lite, og både til VM og OL i mange grener. Men det er helt klart fordeler og ulemper med alle tre. Sius har et bedre skiveutvalg i 3 d figurer enn de andre. Det var også en av grunnene til at dette ble valgt sist. Men klart skal man kun skyte på innskytningsskiver og reinsfigur så er det jo ett fett. Da hadde jeg holdt en knapp på Megalink slik det ser ut pr. i dag. Ellers er det på tide å komme i gang med ny bane. Har vært på trappene lenge det. Gratulerer ellers med tilskudd og tippemidler.

Link to comment
Share on other sites

en annen ting som skive leverandører arbeide med er etter min mening å lage en brukbar løsning for innskyting med kikkert !

er ikke noen optimal løsning å skyte på vanlig 100 m skive blir liksom ikke noe fast punkt å holde på.

 

så hvis noen av skiveprodusentene hadde laget en skikkelig skive til dette formålet så tror jeg det ville blitt en "slager"

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Tar opp denne tråden igjen. Er det kommet nyheter som gjør at den ene leverandøren er å foretrekke foran den andre. Vi har liten aktivitet i laget og vurderer å ha 2 skiver på 200m og 4 på 100 m for trening og storviltprøven.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Hei både megalink og Kongsberg er gode greier.. Det som er meget viktig er å tenke på hvordan det er å vedlikeholde ta ut skiver og sette inn ruller med ny gummi .. Man må tenke på dette når man bygger. Dette er viktig for det blir mye vedlikehold når der er mye skyting..

 

 

Lykke til..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...