Jump to content

God våpenolje med silikon ?


dagfs

Recommended Posts

hei !

Tenkte jeg skulle gå over børsa og smøre opp så sluttstykket går lett og slik at det ikke "klabber" seg til ved ladning. Ser at et amerikansk forum anbefaler silikonbasert "spray olje" til dette formålet. Noen som har synspunkter/anbefalinger her ? God nettbutikker som har slikt ?

Link to comment
Share on other sites

Kanskje rein silikon er etsende på enkelte typer metaller, men i kopimaskiner som eg har service på, så er olja i fuseren ( varmeseksjonen ) ei silikon olje. Den er utrulig glatt og lite friksjon i, og denne olja er i kontakt med både kulelager, stålplater og stålakslinger, uten at eg har lagt merke til at det er korrosive soner på dette.

 

Eg har også brukt silikon olja til kopimaskinene som hylsefett, ved heilpressing av hylser. Dette har også gått utmerket.

Så eg har vært inne på tanken sjølv å bruke den olja til glideflatene i våpenet mitt. Har ikkje gjort det enno, men har vært inne på tanken. Får prøve det på .22 LR`en først, for å sjå om det funker bra.

Link to comment
Share on other sites

Står ikke noe advarsel om dette på MaxiGlide flaska, at det kan være etsende. Siden dette er et amerikansk produkt og de er livredde for søksmål "over there" så tror jeg nok man kan bruke dette med god samvittighet. Jeg har brukt det i årevis på mitt ubehandlende sluttstykke og ikke sett noe anntydning til at det skal være uheldig.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje rein silikon er etsende på enkelte typer metaller, men i kopimaskiner som eg har service på, så er olja i fuseren ( varmeseksjonen ) ei silikon olje. Den er utrulig glatt og lite friksjon i, og denne olja er i kontakt med både kulelager, stålplater og stålakslinger, uten at eg har lagt merke til at det er korrosive soner på dette.

 

Eg har også brukt silikon olja til kopimaskinene som hylsefett, ved heilpressing av hylser. Dette har også gått utmerket.

Så eg har vært inne på tanken sjølv å bruke den olja til glideflatene i våpenet mitt. Har ikkje gjort det enno, men har vært inne på tanken. Får prøve det på .22 LR`en først, for å sjå om det funker bra.

 

var snakk om ubehandlet stål her ;) i form av svart stål. men det silikon liker også ekstremt dårlig å bli blandet med mineralske oljer. men om man bruker det fra dag en er det vel sikkert knall fint!

Link to comment
Share on other sites

Kermitt skreiv :

var snakk om ubehandlet stål her ;) i form av svart stål. men det silikon liker også ekstremt dårlig å bli blandet med mineralske oljer. men om man bruker det fra dag en er det vel sikkert knall fint!

 

Ja, det er ubehandla stål i maskinene som eg snakkar om også. Det er vel kun kulelageret, som er vel laga i rustfritt stål.

 

Uansett, så er dette ei olje, som er utrulig glatt, og vil nok gje ein smidigere bevegelse på sluttstykket vil eg tru.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...