Jump to content

Zeiss Conquest 6,5-20X50 kikkertsikte, hjelp


John H

Recommended Posts

Har no sittet og lest på forumet om diverse optikk og merker og føler at der er som regel like

mange meninger som der er medlemer.

Noe som gjør meg som "wanna-be" mere og mere forvirret jo mere eg leser :?

Har no lyst på en ny kikkert på min .223 , med "Mikkel Rev" som første pri!

Har lest litt om det overnevnte kikkertsiktet og fått litt "lyst" på dette! :lol:

Ser noen steder bruker de også "MC" i benevnelsen, ikke alle steder.

Hva betyr dette?

Er det andre eg bør heller se på i samme prisklasse i stedet eller er dette en god start som bør hjelpe

meg i mangen år fremover?

Har også sett litt på Zeiss Classic Diavari 2,5-10x50 #4 på xxl men...

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Dette er mye bedre til revejakt i dårlig lys enn Conquesten du har i headingen.

 

Rent optisk sett er det ikke MYE bedre. At det er en en adskillig mere mangfoldig kikkert derimot, skal jeg være enig i. Og jaggu skal den ha godt syn (bedre enn meg), som ser stor forskjell gjennom disse to.

Link to comment
Share on other sites

Zeiss Conquest 6,5-20X50 er rett og slett et godt kjøp hvis du er på utkikk etter et rimelig langholdssikte. Bruker det selv på min 22-250. Betalte 4300kr den gang jeg importerte den fra statene. I motsetning til mange andre sikter jeg har prøvd i denne prisklassen, med dette zomområdet, gir denne et klart og fint bilde helt opp til 20x zoom. Sitter 100m fra åta som er svakt belyst (fast montert på vegg :wink: ). Derfra tegner kikkerten med 20x zoom et skarpt og fint bilde av mikkel lenge før han når åta. Jakter du uten belysning må du selvsagt ned under 10x zoom skal du kunne sitte en stund. Med denne kikkerten tar jeg ikke kveld så mye tidligere en et par av mine kompiser med kikkerter til over det dobbelt i pris.

 

Zeiss Conquest 6,5-20X50 anbefales :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Bra kikkerter alt som er nevnt - Men i tillegg til optisk kvalitet er det en fordel med et litt grovt retikkel - "XXL Zeisen" ville blitt mitt valg.

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke jeg noen ekspert men jeg har nå en conquest 6,5-20x50 og ett meopta artemis 2000 sikte, dog med mindre forstørring enn det du nevner her.

Jeg tror det er viktig å spørre seg hva man skal bruke ett kikkertsikte til, det er ikke nødvendigvis noen fordel å ha ett med mest mulig zoom.

Med mindre du skal skyte mikkel på 500 meter. Conquesten er ett morro sikte men jeg synes nå siktebildet blir litt snevert i den på x20. Ett annet minus for min del var at jeg synes høyde justerings rattet har utydelige klikk og i mørke kan det være vanskelig å se om det står i "null".

På pluss siden kan jeg jo nevne at det er kjekt å slippe å gå fram til blinken å sjekke treff på 100m hehe :)

 

Meoptaen er ett helt greit sikte men når jeg har sammenlignet med zeiss synes jeg at det blir mye "ring" rundt siktebildet.

 

Personlig kommer jeg til å selge begge to tenker jeg å gå for en Diavari 3-12 med opplyst retikkel. Ziess' nye kulebane kompensator "ASV" mener jeg den het virker mye mer driftsikker enn jumbo tårna på conquesten.

 

 

 

Mvh

Lauken

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et Conquest 4,5-14*50 som jeg er godt fornøyd med. Det lingner vel mye på 6,5-20 siktet bortsett fra forstørrelsen.

 

Enig i at klikka kunne vært tydeligere - de virker litt "vassne" hvis du skjønner...

 

Bra kikkerter alt som er nevnt - Men i tillegg til optisk kvalitet er det en fordel med et litt grovt retikkel - "XXL Zeisen" ville blitt mitt valg.

 

Enig, og derfor har jeg valgt et #4-retikkel på min Conquest.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...