Jump to content

lyddemper og kalibervalg


fins

Recommended Posts

Skal gå til innkjøp av tikka t3 hunter med hausken demper, rifla skal hovedsakelig brukes til toppjakt og rådyrjakt.

Er det enkelte kalibre som egner seg bedre for lydemper med tanke på kulebanen? Vil ha ei rifle som skyter flatest mulig på avstanden 50-150meter med lyddemper. Står mellom 30-06, 308 og 6,5x55.

Noen som kan hjelpe meg å velge kaliber?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare egenerfaring med 6.5x55 og lyddemper. F.eks. med rundt 9 gr. kule, så vil den være ganske så flattskytende innenfor dine oppgitte avstander mener jeg(varierer noen cm. vil jeg tru), men en 308 kan du kappe mer av løpet på, så rifla ikke blir så lang. Om den er så flattskytende som 6.5x55 er jeg usikker på :oops:

 

Min 6.5x55 fikk jeg beskjed fra børsemakern om at jeg ikke måtte finne på å kappe kortere enn 55 cm. Den var opprinnelig 62 cm., så for all del, det funker det. For Hausken bygger mye innover løpet også, så jeg vil tippe min er ca. 60-62. cm. totalt nå. Men den blir fort litt framtung. Nå har jeg på en hjemmesnekra tofot også da, som ikke akkurat hjelper på den framtunge følelsen.... Men jeg har brukt rifla i hele sommer på banen uten tofot, og da er den slett ikke så gæli. Men jeg trur du vil få bedre balanse i en 308 hvis du skal jakte mye, gå langt, mye å skyte på osv.

 

Det er jo mange faktorer som spiller inn. Siden du skal ha lyddemper, så gidder jeg ikke å nevne rekyl som en faktor, for på 6.5'n min er den ikkeeksisterende, og 30-06 sparker visst som en 6.5 uten lyddemper. Med andre ord svært lite.

 

Ønsker deg lykke til i jungelen, og du kommer nok til å få bedre og mer presise råd av andre enn meg.

Link to comment
Share on other sites

Min 6.5x55 fikk jeg beskjed fra børsemakern om at jeg ikke måtte finne på å kappe kortere enn 55 cm. Den var opprinnelig 62 cm., så for all del, det funker det.

 

Hva skjer om man likevel gjør det? Har kappa min til 48cm. Er den ødelagt nå?

 

 

Nei for all del, ikke ødelagt, men klarte visst ikke kravet til elg. Min er i grenseland med den ammoen jeg bruker. Jeg har ingen kronograf, og ingen tilgang til noen. Og skjønner ikke formler for ditt og datt, så jeg valgte å stole på børsisen. Sjøl om jeg sa at til elg, så har jeg grøvre skyts, men han anbefalte meg på det sterkeste å la det være. Så da gjorde jeg det. De få cm. plager meg ikke nevneverdig likevel.

Link to comment
Share on other sites

Min 6.5x55 fikk jeg beskjed fra børsemakern om at jeg ikke måtte finne på å kappe kortere enn 55 cm. Den var opprinnelig 62 cm., så for all del, det funker det.

 

Hva skjer om man likevel gjør det? Har kappa min til 48cm. Er den ødelagt nå?

 

 

Nei for all del, ikke ødelagt, men klarte visst ikke kravet til elg. Min er i grenseland med den ammoen jeg bruker. Jeg har ingen kronograf, og ingen tilgang til noen. Og skjønner ikke formler for ditt og datt, så jeg valgte å stole på børsisen. Sjøl om jeg sa at til elg, så har jeg grøvre skyts, men han anbefalte meg på det sterkeste å la det være. Så da gjorde jeg det. De få cm. plager meg ikke nevneverdig likevel.

 

Husk at elgen neppe kjenner til det kravet. Og den kommer sannsynligvis ikke til å protestere om den blir skutt med ei velplassert kule som går noen m/s saktere enn normalt.

Link to comment
Share on other sites

Du nevner noe om flattskytende kuler. Da er det ikk tvil om at du bør se på .270win.

De kan du lade med små lette kuler opp til store gode kuler og skyte hva det måtte være (til og med elg!) fra 0-200 meter.

 

Skyt inn på 100 meter med Norma Blyspiss, da er 150m 4-5cm høyere opp (noen få knepp på siktet så er du der)

 

Amerikanerene bruker dette kaliberet i varmint høver (skadedyrsutryddelse på lange til særs lange hold) pga. den utrolig flate kulebanen og høye hastigheten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...