Jump to content

COL til Krag i 6.5*55?


Wintel

Recommended Posts

Hva kan man forvente av samling av en gammel banekrag?

Jeg fikk en Krag billig og tester ladedata og se hvor bra jeg får den til å gå - hva kan jeg egentlig forvente?

 

Max COL målte jeg i banekragen til 80mm med 100gr Lapua Scenar og hele 83mm i jaktKragen!

Blir ikke mye kulehold om jeg går ned til 1mm i friflukt...

 

Ladet 10 serier med økende COL (alle med 36.6gr N150) og testet samlingene på nyttårsaften:

COL 75,4: 65mm

COL 75,73: 109mm

COL 76: 43mm

COL 76,18: 48mm

COL 76,7: 47mm

COL 77,05: 88mm

COL 77,5: 30mm

COL 78: 79mm

COL 78,33: 118mm

COL 78,8: 55mm

 

Skutt liggende i vanlige klær med gammel skinnreim, så noe er det å gå!

 

30mm med COL 77,5mm ble beste resultat.

Tenkte å ta utgangspunkt i denne COL og lade 10 nye serier med ulik kruttvekt - noen som har maks og minimum til en gammel Krag?

Link to comment
Share on other sites

Nå er det noen år siden jeg ladet mye til krag - men jeg tror du har andre utfordringer enn friflukten. Med så lette kuler satt så langt ut får du dårlig kulehold og det er lett å få soting på hylsene. Det går som regel ut over presisjonen. Puss kammeret ordentlig og sett kulene dypt nok til at du får opp ordentlig trykk før de slipper hylsa er mitt beste råd.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Lader også til Krag - både en militær skarpskytterrifle med det orginale løpet fra 1940, og en banekrag jeg har på lån med tanke på kjøp - som har ei 19mm tykk pipe - formodentlig laget på Kongsberg ettersom riflinga går mot venstre . Har satset på godt kulehold framfor liten friflukt . Dette har gått bra i den militære, men i banekragen får jeg ikke til de gode samlingene på skiva . Har brukt å sette kula med 6,7mm kulehold - målt fra der boattailen slutter og oppover kula . Banekragen ser ikke ut til å like så mye friflukt . Har ikke målt friflukten, men går ut i fra at den er over 3mm ettersom patronens totallengde er under 76mm . Må ta med at dette gjelder 9,1 grams Nosler CC . Har enda ikke testet rekruttkuler, men det kommer . Noen som har erfaringer og kommentarer til dette ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...