Jump to content

Min lille patronsamling.....Nye patroner 28.08.09


Sammleren

Recommended Posts

:lol::lol: Ja,så feil kan en ta kjære venn.Men det har gått treigt i det siste,men har en rekke god biter på vei inn,så mye kan jeg fortelle deg :wink: Når det gjelder denne Fishermann pastillen så har ikke den vært besudlet av min munn,så de er riktig søte disse små tassene og relativt sjeldne.
Link to comment
Share on other sites

Så kan jeg glede forsammlingen med enda en nyhet i min sammling,nemmelig en 280/30 British Experimental.En experiment patron som engelsk mennene prøvde på,men som ikke ble noe høydare.Den ble produsert av Kynoch i 1948-49 og er svært uvanelig å finne her i landet.

En 7mm patron i ei 43mm hylse.

mpjbd.jpg

Link to comment
Share on other sites

I dag kom jeg over en raring,nemmelig 303 Adaptor.En 7.mm innstikks patron til rifle.Denne kreasjonen er fra 1902 og er Engelsk,laget til det sivile markedet.Målene er 7,95 på kula og hylsa er 16,8mm lang.Sjekk den høye rimmen da :D En av mine berømte Fishermann som mål ved siden av.

2e4xawx.jpg

Link to comment
Share on other sites

Et lite stykke historie har funnet veien til min sammling,en .Bunn merket med 433 Egyptian Shoot shell fra Kynoch.En hagle patron i .43 Egyptian ,med stjerne brett.Litt spesielt og veldig skjeldent etter min mening,har i alle fall ikke sett noe liknende før.

qpgfwi.jpg

Link to comment
Share on other sites

I dag kom det enda en liten sak,skal si jeg er inne i en god driv her :D

En riktig god gammel sak,med masse historie,nemmelig en 46 Remington Carabine Rimfire.En riktig god patron da den ble innført tildlig på 1860 tallet i USA.Og selvfølgelig har jeg en Fishermann som mål :mrgreen:

20tgvuo.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det er en god steam jeg er inne i,for nå har jeg fått inn en ny patron.56-50 Spencer er en småfeit,stutt lita Rimfire patron.

 

Dette er noe som Spencer laget til det militære i rundt 1863,først i 56-56 Spencer og laget senere en 56-50 som han satte i ei lettere kule og mer krutt,noe som ga høyre fart og rettere kulebane.

 

Så her er et bilde av min 56-50 Spencer

111jl8p.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg fikk inn en liten 11.mm sak i dag.Dette er en experiment patron fra Danmark og skjelden som høne tenner.Har ikke sett sånne her i Norske sammlinger eller hørt om denne.

Patrona heter 11.35mm Schouboe Experiment og ble laget i 1902,men denne har bunnmerkingen 1913.Så de må ha blitt laget en stund likevel.

yc8p3.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I dag kom det inn ei gammel Engelsk klassiker som har lang tradisjon og har vært i Afrika mang en gang.Nemmelig 400 Purdey 3",dette er en lang flott krave patron som ble første gang laget i 1905,men ble bare laget i en liten skala.Men her er den.

11b5gn8.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jaha. Jeg ser av bildene dine at du endelig har spist opp Fisherman Friend'en din. :lol:

 

Ser også at samlingen øker jevnt og trutt. Det er forøvrig godt gjort, for jeg regner med at du nå etterhvert må både lete og kjempe litt for å få tak i patroner du ikke har fra før.

 

På tide med en opptelling? Hvor mange forskjellige kalibre har du nå?

Og hvilket kaliber har du flest varianter av?

Den var vanskelig å "ta på sparket", tenker jeg. :)

Link to comment
Share on other sites

Heisan Bammis.

 

Det var et vrient spørsmål du kom mde der du :D Men jeg har 695 forskjellige patroner,hvor mange varianter av hvert kaliber er en tid krevendes jobb å finne ut av.Men det er jo bare å kikke på lista for dem som er interesert.Tar for lang tid å telle opp,beklager Bamerud :oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

det begynner å bli vanskelig å få tak i patroner jeg ikke har lenger,begynner å få det meste som er vanlig er til lands.Men det finnes jo et utall av patroner i utlandet og sikkert her til lands enda.

Etter lang tids tørke har det endelig dryppet litt på klokker ungen.38 Colt New Police er en skjelden vare her til lands.I alle fall i eske som jeg har fått tak i.En liten revolver patron på 19mm i hylsa.

2lc7l6w.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
wow du hadde mye rart :lol:

du la ut bilder av masse forskjellige patroner for mange poster siden,så en patron der som hadde en veldig lang svart kule.. hva er den god for? :D

 

Det er vel den Russiske undervanns pistol patrona til 4,5x40R SPP-1.Dette er en spesial patron laget til Russlands spesial soldater.Denne har en rekkevidde på 18 meters dype på 5 meter om jeg ikke husker feil.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Så har jeg fått tak i ei patron til flammekaster,dette er en tenner/patron som tente disse på en måte.Noen som vet hvordan disse fungerte? Har desverre ikke noen bilder,da kamera mitt ligger på vestlandet....Men den likner på en 9mm bare litt lenger,men åpen i hylsa,ingen prosjektil.Etter en lang tid tørke har jeg endelig fått en patron av S.A.Dahl :D vårt kjære forums medlem.

Link to comment
Share on other sites

Så tror dere ikke det spratt opp en liten sak her fra .30 Herret da :D en 9,5x14,5.Jeg vet ikke hva dette er for noe,men det er mye som tyder på at dette er en slakte maske patron.Den har en grønn stripe på tvers over bunn.Men hylse måla stemmer ikke over ens med måla som står på hylsa.Den har en kule diameter på 9,15mm og hylsa er ca.16mm og er merket SAKO.Og den står ikke i MCC lista eller boka som SARA har gitt ut.er det noen som vet hva dette er for noe`?

6xl82mc.jpg

 

Hei, har du funnet ut hva det er?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 6 months later...

Da har jeg endelig fått noe som ikke er i samlingen min fra før, en små feit liten rakker fra boomcar, nemmelig en 460 Smith & Wesson. Det er litt overkill i en revolver, men hadde vært artig å fått prøvd et skudd :mrgreen: Har ikke noe bilde av denne siden samboeren har kamera med til vestlandet.

Fikk også en haug med hagle patroner, som jeg ikke husker hvem som donerte. En kar på vestlandet for en stund siden......Flere pakker med Nitedal spesial i 25 pakkninger, Rottweil i 25 pakkninger, Winchester super speed i 25 pakkning og en pakke med Engene Nobel Ballistitt fra Nitedals Krudtværk a/s. Kjempe greier med gamle hagle patroner i pakker. Takker så mye.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...