Jump to content

Hundepeiler og ising


Makkieboy

Recommended Posts

Har som kjent min kjære Dachs Malvin

Jakt5.jpg

med meg når jeg er på jobb i Finnmark, men jeg har et problem. jeg har aldri før hatt peiler på hund før, men når Malvin kom i hus kjøpte jeg dette. har mistet hunder før, og det skal ikke skje igjen :oops:

 

Men så til saken, det er kommet snø her oppe, og peileren iser som faen etter et hare drev. Bikkja kommer inn med en stor og kald klump under halsen. har ikke bilder av dette, men klompen er stor, minst en 1/2 kg. Dette må da være ubehagelig for bikkja, med denne kalde klumpen trykkende mot halsregionen.

Finns det noen løsninger på dette???

Ønsker helst ikke noe heldekkende der sender er montert på ryggen, siden Malvin også går under jorden, og kan henge seg fast. Han har mistet nåværende sender 2 ganger her oppe, og begge gangene fant jeg det igjen inne i harehulene.

normal_DSCF0114_%5B640x480%5D.JPG

Finns det noe man kan spraye på, så snøen/isen ikke henger, eller feks en sokk og tre over??? Er Edenpeil jeg har.

 

Hjelp motages med takk av både matfar og matvrak.

Link to comment
Share on other sites

Ingen erfaring med hundepeilere, men disse flour gliderne "støter" snøen fra seg. Kunne vært noe å smørt inn peileren med?

 

http://www.oslosportslager.no/produktkategori/fluor-flytende-5-2302.aspx

 

Når man slipper rent racing pulver på snøen så ser du det "spretter" på snøen.

 

Er det så lurt og la hunden gå med noe sånn under halsen da? Med tanke på lukt fra dette stoffet?

Link to comment
Share on other sites

Er en del folk som bruker formfett på sprayboks på bikkjene sine for at det ikke skal kladde på fuglehundprøver. Dvs. at settere ikke skal få snøklumper i pelsen. Kanskje det funker på et halsbånd også.

 

Kanskje ikke så dumt, skal prøve ut nestegang, men snøen er på vei til å gå nå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...