Jump to content

Gresskarpai eller hva i £$¤%&!!??? bruke gresskaret til


Sako 30-06

Recommended Posts

Etter bare ett år på a're si'a ta blåmyra har vi lært oss å like en del av disse avskyelige importerte amerikanske skikkene. En av dem er Halloween med utskjæring av gresskarlykt og hele resten av pakka. Men gresskar er ikke bare lykteråstoff, det er også mat. Etter å ha gravd ut kjerner og slimete tråder fra inni gresskaret pleier jeg å tynne ut innsida av gresskaret en is-skje og ta vare på utskjæret sammen med de bitene vi skjærer ut av gresskaret for å lage hull til lyset. Alt dette faste blir så kokt eller dampkokt til det er godt mørt og tjener som råstoff for en av de mange matrettene jeg oppdaget der borte: Gresskarpai eller "Pumpkin pie".

 

Det er sikkert like mange oppskrifter på Pumpkin Pie som det finnes husmødre i USA, men jeg har nå funnet og tilpasset en oppskrift som jeg liker. Til to paiformer på ca. 24cm (diameter på toppen, med skrå kanter ned mot bunnen) bruker jeg:

 

Paiskall:

5dl finbakstmel

75g matfett (eventuelt margarin, men ikke smør som gir for kraftig smak)

1 ts salt (kan sløyfes hvis man bruker margarin)

4-6ss vann

 

Melet tømmes i en foodprosessor sammen med saltet, fettet deles i terninger og lempes oppi. Kjør mølla på middels hastighet til det hele er en fint grynete masse. Skru ned på lav hastighet, tilsett 4ss vann og se om det hele smler seg, Hvis ikke, ha i en eller to ss til. Deigen skal henge akkurat sammen uten å være fuktig, men ikke være tørr og sprekke opp. Legg deigen i kjøleskapet i minst en halvtime

 

Fyll:

2dl usøtet kondensert melk eller Vikingmelk pluss 1-2dl sukker

eller

2dl søtet kondensert melk

1dl helmelk

3 egg

1ts kanel

½ts ingefær

½ts muskatnøtt

ca. 500g kokt og moset gresskar

Eggene piskes sammen, alt blandes

 

Deigen kjevles tynt og fordeles i formene. Prikkes grundig med en gaffel og forsteikes ca. 20min ved 180 grader. Ta ut paiskallene av ovnen og tøm i fyllet. Sett paiene tilbake i steikeovnen og steik i nye 25-30min til fyllet er fast i midten. Sett paiene på rist og avkjøl til de er lunkne. Server med pisket krem.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Denne serverte jeg som forrett på Halloween

 

Gresskarsuppe

1 ss flytende margarin

1 løk

1 fedd hvitløk

600 g gresskar

6 dl kyllingbuljong

2 dl lettmelk

1/2 lime

1 ts koriander

1/2 ts chilipasta

1/2 ts salt

1/2 ts pepper

 

 

Slik gjør du:

Hakk løken og press hvitløken. Rens gresskaret for frø og skall og skjær i terninger.

Ha margarin i en panne og surr løk og hvitløk blank. Ha i gresskar og kyllingkraft. La det hele koke under lokk i ca. 30 minutter til gresskaret er mykt. Bland alt i en hurtigmikser. Ha purèen tilbake i kjelen og rør inn melk. Smak til med lime, chilipasta, salt og pepper og kok opp på nytt.

 

 

Server med et dryss finhakket koriander på toppen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...