Jump to content

Jakt kikkertsikte


Demox

Recommended Posts

Jeg har en Shultz & Larsen i 308 med KKC stokk. Denne har jeg en Leupold VX-R 1,25-4 med QR montasje. Dette er hundefører oppsettet mitt. Nå skal jeg kjøpe meg ny kikkert til annen form for jakt. Jakter alt fra rev på lokk, toppjakt, sitter en del på gluggejakt etter jerv, samt mulighet for utkalling med rovviltlaget der det er postering på større rovvilt.

 

Har en dragning mot ett litt hårete sikte jeg har hørt alt for lite rundt, nemlig Burris laserscope iii 4-16x50.

Wingevåpen skryter jo av optikken til det også nå, så da begynner det jo kanskje å bli interresant.

Hvordan er dette i skumringen mon tro?

 

 

Finnes det andre alternativer til 15-20 000kr med avstandsmåler?

 

Takk for tilbakemeldinger

Link to comment
Share on other sites

I hvilke tilfeller, under jakt, ser du for deg at det er hensiktsmessig med et sikte som automatisk justerer for avstand? Alle standardkaliber, hvis de skytes inn på riktig avstand (evt med riktig overslag på 100m) klarer glatt å levere ei kule innenfor 5cm opp/ned fra 0-200m (en std. 30-06 ladning 180gn skutt inn 4.5cm over på 100m ligger 5.5 under på 200m.) For det meste av vilt betyr dette at du kan holde midt i fra 0-200m. Hvis en går for lettere, raskere kuler kan en redusere intervallet (+4.5/-5.5) eller øke avstanden en kan holde midt i på. Har du behov for å skyte på lengre avstand under normal jakt?

 

Til det budsjettet du snakker om finnes det sikter som, etter min mening, holder betydelig høyere optisk kvalitet enn Burris. Ingen erfaring med siktet selv, men Europeisk kvalitetsoptikk holder jevnt bedre kvalitet enn det meste av det øvrige. Zeiss, Swarowski, Kahles, Meopta (ikke minst), Schmidt&Bender.... for å nevne noen. Og jeg tror at dess mindre "duppedingser", dess mindre er det som kan slå feil.

 

En Meopta Meostar R2 2.5-15x56 får du ny til under 14.000. Jeg har samme sikte i 1.7-10x42 og det holder absolutt mål i skumringa, selv om det bare er en x42. De øvrige merkene er nok noe dyrere, men med 10-30 ("livstids) overførbar garanti på det meste av Europeisk optikk er det heller ikke noe problem å kjøpe brukt.

Link to comment
Share on other sites

Jibrag, helt enig med deg at det ikke er behov under vanlig jakt. Vi har klart oss i alle tider med selvstendig avstandsbedømming og overhold etter erfaring i all tid. Selv med stein og spyd :)

Når det er sagt så kan vel de fleste som har skutt under/over en rev på ei åpen myr på lokk bommet på nettopp dette. Samme på toppjakt.

 

Er vel ganske glad i duppe dietter så kanskje derfor det appellerer. Hvis man kan kombinere duppe ditt og god optikk så begynner det å bli bra. Burrisen er som ett tradisjonelt kikkertsikte hvis batteriet er dødt. (ca 5000målinger pr batteri sies det, sikkert i godvær)

 

Kan godt være en Zeiss med avstandsmåler er tingen. Får studere videre.

 

Hadde selv Meopta Meostar 3-12 x 56 med lys inntil nylig. Fornøyd med den, men vil prøve noe annet nå.

 

Takk Hare4 for tips.

Link to comment
Share on other sites

Med det budsjettet ville jeg kjøpt en god europeisk kikkert og en skikkelig håndholdt avstandsmåler. XXL hadde et, så vidt jeg kan forstå, bra tilbud på Leica 1600 nå. Det ville gi omtrent 15 000 igjen til kikkert. Får ganske mye som nok er mye vassere optisk enn Burris for det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...