Jump to content

Angrep-reaksjon


fossnes

Recommended Posts

Idag skjøt sønnen min sitt første rådyr for dachsen vår. Stor glede helt til en elghund kom løpende inn på fallet. Det ble kort prossess med dachsen som nå er permitert fra jakt med 13 sting i strupen.

Avbrøt jakta og fikk hunden raskt til dyrlege, må inndrømme at gleden over første felte rådyr forsvant.

Guttungen var også letter rystet og ikke så lysten på jakt.

Hvordan er er ansvarsforhold her?

Kan guttungen klandres forde han ikke rakk å binde dachsen/elghunden?

Bør jeg kontakte elghundeier? Bør i såfall han ta kostnadene med operasjonen av dachsen?

Eller er dette å regne med som en risiko man tager med løshundjakt?

 

Mvh

Fossnes

Link to comment
Share on other sites

Idag skjøt sønnen min sitt første rådyr for dachsen vår. Stor glede helt til en elghund kom løpende inn på fallet. Det ble kort prossess med dachsen som nå er permitert fra jakt med 13 sting i strupen.

Avbrøt jakta og fikk hunden raskt til dyrlege, må inndrømme at gleden over første felte rådyr forsvant.

Guttungen var også letter rystet og ikke så lysten på jakt.

Hvordan er er ansvarsforhold her?

Kan guttungen klandres forde han ikke rakk å binde dachsen/elghunden?

Bør jeg kontakte elghundeier? Bør i såfall han ta kostnadene med operasjonen av dachsen?

Eller er dette å regne med som en risiko man tager med løshundjakt?

 

Mvh

Fossnes

 

 

 

 

Først vil jeg si at gutten ikke kan klandres i noen form her,i værste fall kunne han blitt bitt selv !

 

Det kan være greit å høre med elghundeieren så han vet om situasjonen,men tror ikke han har noe mere ansvar enn f,eks dere !

 

Legger ved hundeloven som link

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok ... ?id=172933

 

https://www.gjensidige.no/no/0/Privat/F ... kring#1939

Link to comment
Share on other sites

Idag skjøt sønnen min sitt første rådyr for dachsen vår. Stor glede helt til en elghund kom løpende inn på fallet. Det ble kort prossess med dachsen som nå er permitert fra jakt med 13 sting i strupen.

Avbrøt jakta og fikk hunden raskt til dyrlege, må inndrømme at gleden over første felte rådyr forsvant.

Guttungen var også letter rystet og ikke så lysten på jakt.

Hvordan er er ansvarsforhold her?

Kan guttungen klandres forde han ikke rakk å binde dachsen/elghunden?

Bør jeg kontakte elghundeier? Bør i såfall han ta kostnadene med operasjonen av dachsen?

Eller er dette å regne med som en risiko man tager med løshundjakt?

 

Mvh

Fossnes

¨

 

Siden dette er en situasjon der den som blir angrepet legitimt kan avlive den angripende part men da kun for å hindre eller begrense skadeomfanget, må man gå ut fra at den angripend part er er fullt økonomisk ansvarlig for skadene denne påfører.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville funnet det veldig merkelig i tilfelle MIN løshund gjorde skade på "annen manns eiendom", og jeg ikke ville bli å laste for økonomisk skade. I dette tilfellet kan man kanskje ikke klandres, men den økonomiske biten med kostnader til veterinær m.m. syns jeg ubetinget elghundeier skal dekke til fulle uten å lage noe fuzz.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med fall for sønnen fossnes. Å se hvem som kan klandres hvis begge jaktet lovlig, og eller har sluppet hund lovlig, er det vanskelig for meg å se her. Jeg håper sønnen din får en god forklaring på hvorfor slikt kan skje, og ikke blir preget av dette som kommende rådyrjeger. Dette kan forøvrig skje for hver og en, men er ikke ønsket de første uerfarne årenen i rådyrskogen såklart. Hvor man har håp om at alt liksom skal gå på skinner for poden. En tenkt situasjon kan jo være at elghunden også kom på "sporet" av både Dachs og rådyr og tenkte at byttet var dens, og ville forsvare det. Klart elghundeier bør kontaktes og bli fortalt om episoden. Kanskje han er såpass oppegående at han vil ta regninga. Dette er jo tragisk for begge parter. Dette er normalt selvfølgelig også en uønsket situsjon for ham. Men hva som rører seg inne i løse hunders hoder er det ikke greit for noen av oss å si noe om på forhånd, og før et slipp. Håper som sagt sønnen din får en god forklaring på hvorfor slikt kan skje, så det ikke setter noen demper på jaktlysten hans. Dette skjer sjeldent, og uheldige som dere var inntraff det der dere var denne gangen :(

Håper det løser seg, og at både Dachs og guttunge kommer seg raskt ut i skogen og får seg en god los igjen.... :D

Link to comment
Share on other sites

Siden dette er en situasjon der den som blir angrepet legitimt kan avlive den angripende part men da kun for å hindre eller begrense skadeomfanget, må man gå ut fra at den angripend part er er fullt økonomisk ansvarlig for skadene denne påfører.

 

Med en slik uttalelse er det vel siste spiker i kista for løs/drivendehund jakt her i norge.

 

Et eksempel:

Jeg er ute og jager rådyr med dachsen min, naboen er også ute med sin drever. Tillfeldigvis så kommer de i skade for å jage samme dyr, dette blir felt, og bikkjene kommer mere eller mindre sammen til fallet. Disse barker så sammen, for å avgjøre seg i mellom hvem som er eier av byttet. Hvem er da den angripende part??? Jo begge to, så her er det bare og lade opp på nytt, og skyte begge hundene, trø dem ned i ei blautmyr, og ta med seg rådyret hjem :evil:

 

Dette er nok en del av livet en drivende/løshund eier må lære seg å leve med, det kan gå hardt for seg på fallet, hvis det er fremmede hunder tilstede. Uten at den fremmede hunden nødvendigvis kan klandres.

I denne trådens tilfelle, så går jeg ut i fra at Dachsen i dette tilfellet også gjorde sitt for å forsvare byttet, men den fremmede elghunden vant kampen. Det kunne likegjærne endt motsatt, for dachsen er ikke så snill den heller :D

 

Om deretter hundeeierene blir enige, feks om et spleiselag etc så er jo dette bra, og forsterker ofte båndene mellom hundeeiere. Men eierene kan sjelden klandres, siden det er instinktet til hunden som avgjør dette, og dette instinktet er gull værdt, hvis ikke kunne jeg liksågodt kjøpt meg en Puddel.

 

Hilsen en som har erfart dette flere ganger før :shock:

Link to comment
Share on other sites

Siden dette er en situasjon der den som blir angrepet legitimt kan avlive den angripende part men da kun for å hindre eller begrense skadeomfanget, må man gå ut fra at den angripend part er er fullt økonomisk ansvarlig for skadene denne påfører.

 

Med en slik uttalelse er det vel siste spiker i kista for løs/drivendehund jakt her i norge.

 

Et eksempel:

Jeg er ute og jager rådyr med dachsen min, naboen er også ute med sin drever. Tillfeldigvis så kommer de i skade for å jage samme dyr, dette blir felt, og bikkjene kommer mere eller mindre sammen til fallet. Disse barker så sammen, for å avgjøre seg i mellom hvem som er eier av byttet. Hvem er da den angripende part??? Jo begge to, så her er det bare og lade opp på nytt, og skyte begge hundene, trø dem ned i ei blautmyr, og ta med seg rådyret hjem :evil:

 

Dette er nok en del av livet en drivende/løshund eier må lære seg å leve med, det kan gå hardt for seg på fallet, hvis det er fremmede hunder tilstede. Uten at den fremmede hunden nødvendigvis kan klandres.

I denne trådens tilfelle, så går jeg ut i fra at Dachsen i dette tilfellet også gjorde sitt for å forsvare byttet, men den fremmede elghunden vant kampen. Det kunne likegjærne endt motsatt, for dachsen er ikke så snill den heller :D

 

Om deretter hundeeierene blir enige, feks om et spleiselag etc så er jo dette bra, og forsterker ofte båndene mellom hundeeiere. Men eierene kan sjelden klandres, siden det er instinktet til hunden som avgjør dette, og dette instinktet er gull værdt, hvis ikke kunne jeg liksågodt kjøpt meg en Puddel.

 

Hilsen en som har erfart dette flere ganger før :shock:

 

Nå skulle det kanskje stått noe sånt som "siste utvei" eller lignende når det gjelder avliving, men siden loven er skrevet slik den er

 

§ 14. Inngrep på stedet mot hund som jager eller angriper mv.

.................

 

d) Enhver kan på stedet avlive en hund som påtreffes i umiddelbar forbindelse med at den har påført en person vesentlig skade, dersom hunden fortsatt utgjør en klar fare. Det samme gjelder hvis hunden har voldt vesentlig skade på tamrein, husdyr, hunder eller hjortevilt, dersom ikke det skadete dyret urettmessig var kommet inn på eiendom som hundeholderen disponerer.

 

har man lagt en form for føring når det gjelder ansvar i de situasjonene der den ene kan defineres som angriper.

Link to comment
Share on other sites

Til trådstarter har jeg dette rådet:

Hunden kommer over dette på egen hånd.

Sønnen din får du prøve og forklare at dette er ting som uheldigvis kan forekomme, heldigvis meget sjelden. Det er også viktig og få han til å forstå at han ikke bør gripe inn under en tilsvarende episode, siden en byttehevdende hund "kan" påføre skade, til og med på egen eier.

Selvfølgelig er det uønsket med byttebevisste/agresive hunder på fall, men det er vanskelig og sette seg inn i hvordan en hund tenker på fall, og det er nok vi mennesker som må prøve og lede dette i riktig retning.

 

Lykke til hilsen Makkieboy

Link to comment
Share on other sites

.................

d) Enhver kan på stedet avlive en hund som påtreffes i umiddelbar forbindelse med at den har påført en person vesentlig skade, dersom hunden fortsatt utgjør en klar fare. Det samme gjelder hvis hunden har voldt vesentlig skade på tamrein, husdyr, hunder eller hjortevilt, dersom ikke det skadete dyret urettmessig var kommet inn på eiendom som hundeholderen disponerer.

 

... har man lagt en form for føring når det gjelder ansvar i de situasjonene der den ene kan defineres som angriper.

 

Ja, føringen er nok ganske klar. Men selv med denne lovteksten tror jeg ikke at man uten videre kan skyte en elghund i elgterrenget, selv om den agriper en annen hund.

 

Faren er at man kan lese seg blind på lovtekstene. Med alle mulige forbehold går jeg ut fra at det finnes forarbeider også til disse lovtekstene og kommentarer knyttet til dem. Jeg føler meg ganske sikker på at det vil være rimelig tvil knyttet til å bruke denne paragrafen alene som hjemmel for å avlive en elghund som opptrer som løshund i eget jaktterreng.

 

Denne lovteksten er vel utformet med det i tankene som generelt omtales som løse hunder som skulle finne på å gå amok i en sauebesetning eller fly på en hund i bånd utenfor butikken eller noe lignende. I dette tilfellet var det to løse jakthunder ved et fall. Det skulle være enkelt å føre et ekspertvitne som ville utale seg om at dette er for et spesielt tilfelle å regne der elghunden ikke har utvist et særlig aggressivt lynne.

 

Og dersom dachseieren i dette tilfellet hadde avlivet elghunden, og etterpå tapt et sivilt søksmål, ville vedkommende uten tvil kunne blitt møtt med krav om erstatning i tillegg til å måtte betale egne og motpartens saksomkostninger. Men det er jo bare en teoretisk følge.

 

Men det er i hvert fall én ting som er sikkert, og det er at hvis det er ett individ som ikke kan klandres i dette tilfellet, så er det gutten. Håper han klarer å riste det av seg og vil jakte mer. Og jeg håper og tror at dacshen vil fungere fint på rådyr også i fremtiden.

Link to comment
Share on other sites

Hei, takker for svar. Har snakket snakket med sønnen min om saken og vi skal ut igjen til helgen. Har en dachsvalp vi får bruke. Har funnet ut at vi fra nå av innføre et rituale med å binde hunden med engang den kommer inn på fallet, slik at vi letter får kontroll på evnt. situasjon.

Dachsen hev seg på rygg med engang elghunden angrep, så bittene var i strupen. Heldigvis er DC30 stor og klumpete så det ble bare bitt ut et kjøttstykke av underkjeven, men det var så dypt av deler av muskulaturen i tunga forsvant.

Ble sydd raskt (3 timer er hendelse) og burde være bra om 14 dager hvis det ikke oppstår betennelse.

Etter en tenkerunde så ringte jeg hundeier(grunneier) og forklaret situasjonen, han beklaget seg og ville betale regningen. Avtalte at han skulle holde hunden i bånd når vi var i terrenget.

Jeg sa han ikke trenget å betale, men han ville gjerne gjøre opp for seg. Så jeg foreslo en felles jakttur når dachsen blir frisk så kunne han lære sønnen min noen trikks når det gjaldt posten i terrenget.

 

 

Mvh

Fossnes

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...