Jump to content

Lading av 45-70 til Uberti 1885 High Wall


rådyrjeger

Recommended Posts

Hei alle ladekyndige her på kammeret.

Jeg skal lade 45-70 til min Uberti 1885 High Wall. Har Federal og Hornady hylser, disse er 51,88 mm lange. I lade boken står det at trimmlengden på hylsene skal være 53,3. Noe som er rart syntes nå jeg da. Første spørsmål blir da, er dette farlig? Jeg skal lade med 405grs kule fra Clarry med gs, og jeg har kjøpt n135 krutt. Jeg ser at ladeboken foreslår 52 grs med dette kruttet som laveste. Syntes kruttet står meget høyt i hylsa, å at da kula presser kruttet en del ,ca 2mm. Kan dette skape et for høyt trykk i patronen, eller ikke? Finnes det noen annen ladedata eller erfaringer her inne, med dette kruttet og denne kula? Kan man gå noe ned på ladningen, i såfall hvor mye kan jeg gå ned på mengden? Takker samtidig alle som skriver her inne for mange fine og lærerike innlegg. :)

Link to comment
Share on other sites

Har dessverre ikke erfaringer med N-135 kruttet. Jeg bruker stort sett bare N-140 - (billigt :mrgreen: )- for både 350 grs og 400/405 grs kuler.

For 300 grs har det gått i N-120, men N-140 fungerer bra på disse også.

Til jaktbruk har jeg i senere tid lagt meg på en V/O på litt over 500 m/s som oppleves som "behagelig" å skyte med.

 

Jeg opplever 45/70 som en patron som "tåler" stor variasjon av fyllningsgrad av krutt, med Lees 400 grs blykuler har jeg gått ned helt til 40-42 grs (+Dacron) uten ulemper,.. (litt soting kan det jo bli).

 

Som sagt, ingen egen erfaringer med N-135,.. og N-140 er jo et tregere krutt.- Jeg tror du kan minske noen grains uten fare. - Men det er likevel du som må avgjøre :D

Link to comment
Share on other sites

Takker så mye for svar angående hylselengder. Er det noen som har noen tips om krutt mengde med det kruttet jeg nevner også?

 

Har ladet med 44 gr N-135. Det er en ladning jeg bruker både i en Marlin 1895 og i en C Sharps NM 1863. Skal gjøre forsøk med 39 gr N-135 men først etter jakten og julefreden :winke1:

Link to comment
Share on other sites

har brukt N135 i min Marlin 450 med 405 grs kuler. (Har gått ut fra noe lavere hylsevolum enn 45/70) , og ladninger fra 47 - 52 grs om jeg ikke husker helt feil.

I den lavere enden er det behagelig rekyl og noe soting, opp mot 42 blir det betraktelig friskere.

 

Har Federal og Hornady hylser, disse er 51,88 mm lange. I lade boken står det at trimmlengden på hylsene skal være 53,3.

 

husk at settedybden blir forskjellig med kortere hylser (=høyere trykk) om du krymper kula i krymperilla

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...