Jump to content

9 mm Walther Q5 Match


Tmann

Recommended Posts

Jeg er nybegynner, og har akkurat blitt medlem i en pilstolklubb. Etter hvert vil jeg anskaffe egen pistol, i første rekke til rekreasjonsskyting på klubbens baner. Vurderer en Walther Q5 Match, både fordi den har riktig "look" og fordi ergonomien føles riktig for meg. Dersom jeg, mot formodning, skulle prøve meg i mindre konkurranser i feltskyting , er den et fullverdig alternativ til dette?

 

Hilsen Tmann

Link to comment
Share on other sites

Mye er skrevet på kammeret og de beste 9mm pistoler. Vi trenger ikke alle kjøpe de samme våpene. Det er sannsynlig få som har akkurat denne våpen. Hvis match betyr forbedret avtrekk er det en ettertraktet egenskap til felt. Noen sier 6tommer er best men en god skytter klare seg også med 5 tommer løpe. Lette polymer pistoler har mer munningsvip, det betyr du har mindre tid til en ordentlig siktebilde og avtrekk. Det betyr noe når det er korte skyte tider. Bruk tid å gjøre research og helst prøv ulike våpen så du vet hva de letter etter. 9 mm er en vanskelig kaliber å skytte god med det tar tid og talmødighet. Personlig synes jeg en s&w revolver med 6 tomme løp er en god sted å starte for nybegynnere, oppnå mestring snarere.

Link to comment
Share on other sites

Folk skyter bra med mye rart, men det er ikke til å stikke under en stol at det er lettere å bli flink til å skyte med noe som har et godt avtrekk, og litt vekt for å ta opp rekylen.

 

Jeg kjøpte meg en Glock 21 (.45 ACP) som første våpen for snart 10 år siden. Hatt mye moro med den, men det er ikke noe enkelt våpen å skyte bra med. Den veier lite, og avtrekket er hardt. Walther Q5 Match har et betydelig forbedret avtrekk i forhold til en Glock, selv med minusconnector installert så er avtrekket på Walther'n mye lettere, og fortsatt uten nevnverdig creep. Når det er sagt så er det fortsatt milevis unna like bra som en helt standard CZ SP-01 Shadow, for ikke å snakke om noe dyrere single action moro. Walther Q5 er ikke billig, så du får mye fint i den prisklassen :)

 

Min anbefaling? Dra til en butikk som lar deg prøve litt forskjellig (Oslo Skytesenter kan anbefales, knallbra service!), evt prøv så mye du kan på banen før du kjøper. Skyt et par runder med hurtigserie eller noe som krever at du skyter under litt tidspress, da blir det fort klart at mer vekt = bra! Finn noe som passer dine hender (CZ Shadow ble for liten for meg, endte derfor med en large frame Tanfoglio som passet mye bedre), og veier litt. Tanfo'en min er nesten dobbelt så tung som Glock'en, det merker man godt :)

 

Glem revolver med mindre det er det du ønsker å skyte med - du får trent på avtrekk og siktebilde men det er også det eneste som er overførbart mellom revolverskyting og pistolskyting.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Liker du den er det bare å kjøpe, sist tur jeg var på bana og testet en skøyt jeg like tette samlinger med q5 som med en 6" sti targetmaster. Men test den først! Mange våpen er helt perfekte frem til man skal skyte med dem :) 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...