Jump to content

Selger børsa, hva nå?


Ti.mag

Recommended Posts

Kjøper sender dere søknad og kopi av legitimasjon. Eller dere møtes. Fyller ut søknaden(det står på den hva dere skal fylle ut som selger) Blå del sendes med våpen til kjøper, Eller han får den med seg om dere møtes. Dere beholder gul del. Hvit og eventuelt rosa del(ikke alle våpenkontorer sender den) leverer dere som selger sammen med et eventuelt våpenort til deres lokale politikammer.

Link to comment
Share on other sites

Takk @Mas-36 og @petrol!

 

Hva skal jeg gjøre med mitt våpenkort på det aktuelle våpenet?

Også lurer jeg en ting på det med søknad, husker ikke denne lengre da det er en stund siden jeg fylte ut et slik. Om en søknaden er innvilget, gjelder det automatisk for valgfri handel av både privat person og ut fra forhandler? Feks må en spesifisere at søknaden gjelder kjøp av nytt våpen, eller brukt. Er jeg på et tema her som ikke eksisterer?

Link to comment
Share on other sites

Som jeg skrev leverer du som selger ditt kort sammen med hvit og rosa del av søknaden til politiet etter salget er gjordt.

 

Kjøper kan fritt velge om han kjøper privat eller fra butikk. Nytt eller brukt.

 

Søknaden sier kun hva han kan kjøpe av våpen art og kaliber. Og om det er halvautomatisk våpen eller ikke.

 

Eks:

 

Hagle kaliber 12 og at det ikke er et halvautomatisk våpen. PÅ halvautoer må det være spesifisert på søknaden.

Link to comment
Share on other sites

.............Søknaden sier kun hva han kan kjøpe av våpen art og kaliber. Og om det er halvautomatisk våpen eller ikke.

Eks:

Hagle kaliber 12 og at det ikke er et halvautomatisk våpen. PÅ halvautoer må det være spesifisert på søknaden.

Dette er ikke helt korrekt lenger, fra februar 2016 er det kommet nye skjemaer, og skal en handle privat, skal fabrikat, modellbetegnelse og våpennummer også oppgis på søknaden. Kjøperen må altså søke etter at privat kjøpsavtale er inngått. Det var nok for enkelt og praktisk tidligere... :?

Sitat: Ved kjøp hos annen en godkjent forhandler må søkeren oppgi fabrikkmerke, modellbetegnelse og nummer i tillegg til våpenets/våpendelens art og kaliber.

Det positivet er at Politiet nå har en viss kontroll selv om selgeren ikke leverer inn det hvite eksemplaret etter en handel..

Link to comment
Share on other sites

Det har du helt rett i, ordlyden er vel den samme. Etter å ha levert en 40-50 slike skjemaer tidligere, fikk jeg beskjed nå sist mandag om at nå skulle dette håndheves. :? At de praktiseres likt over resten av landet kan ikke jeg gå god for, men for en førstegangsselger kan det nok være greit å følge bruksanvisningen bak på søknadsskjemaet.

Link to comment
Share on other sites

Dette fant jeg ut nå:

https://www.politi.no/midtre_halogaland ... 1501.xhtml

 

 

Kjøp og salg av skytevåpen

Ved salg av skytevåpen mellom private, må kjøper framvise tillatelse fra politiet og selger skal underskrive skjemaet og sammen med kjøper sørge for at ett eksemplar av søknaden returneres til politiet. Den vil da danne grunnlag for våpenkort. Uten at denne kommer tilbake til politiet vil skytevåpenet fortsatt "henge" på selger. Ved salg fra forhandler vil forhandler sørge for å sjekke godkjenning og at papirene sendes politiet.

Alle skytevåpen er i dag registreringspliktige, også luft- og fjærvåpen med kaliber større enn 4,5 m.m.

 

Altså er våpen tillatelsen gitt fra politiet så kan jeg som privatperson selge mitt våpen.

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet skal søknadsskjemaet fylles ut som det står på baksiden ved kjøp av våpen fra en privatperson. Men det er ulik praksis hos de ulike våpenkontor. Noen synes det er helt greit at våpen handles fra privatpersoner med "åpne søknader". Andre forlanger at søknaden er utfylt i forhold til veiledningen bak på søknaden, ved kjøp fra privat personer.

Dette er de bare ditt og kjøpers våpenkontor som kan gi deg et svar på.

Uansett vil dette helt sikkert ordne seg greit hvis du har en dialog med våpenkontoret i forbindelse med salget.

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...