Jump to content

Alfa jerv støvler klemming ved anklene


verwooks

Recommended Posts

Hei, er det noen her som har disse støvlene og har gått de inn? Har nettopp fått meg disse, brukt de litt i elgjakta, de er ikke gått inn enda, men opplever at den klemmer veldig over anklene hvis jeg tråkker på skrått terreng som går oppover. Flere som har opplevd det? Vil dette bedre seg når støvlene er skikkelig gått inn, eller kan det være noe rart med støvlene? Det oppleves som ganske vondt hvis jeg tråkker sånn at klemming oppstår

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen på Kammeret :smile:

Du beskriver et fenomen som inntreffer på flere støvlemerker. Det har lag med å bli nokså mye stivt lær som pakker seg over vristen på nye støvler. En løsning er å bløyte de godt, snøre de fast på og gå de inn på nytt. Smør de godt inn når du kommer i hus igjen og la de tørke sakte.

Link to comment
Share on other sites

Du trenger neppe å gjøre læret mykere, bare strekke det litt.

Læret bør være fast i fisken for å støtte når det trengs.

Jeg ville nok satset på å bløte det med vann (utsiden), snøre igjen og gå en tur slik at læret strekker seg på de rette plassene.

Må tørke sakte etterpå.

Du kan regulere mye med snøringen, men er de direkte trange et sted, er nok strekking av læret veien å gå.

Du strekker neppe så veldig mye siden det er en membran på innsiden som ikke har så mye å gå på.

Link to comment
Share on other sites

Har nevnte støvler og opplever det samme som deg, har smurt støvlene svært godt gjentatte ganger før hver bruk, etter et flere lengre gåturer der støvlene har blitt fuktige i læret virker det å avta og støvlene blir bedre og bedre å gå i. De trenger noen timer for å inngås men det virker som svært gode støvler som gir god støtte, de er dog ikke spesielt varme.

Link to comment
Share on other sites

Har nevnte støvler og opplever det samme som deg, har smurt støvlene svært godt gjentatte ganger før hver bruk, etter et flere lengre gåturer der støvlene har blitt fuktige i læret virker det å avta og støvlene blir bedre og bedre å gå i. De trenger noen timer for å inngås men det virker som svært gode støvler som gir god støtte, de er dog ikke spesielt varme.

 

Takk for tips! Hva har du smørt med da?

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder smøring ser jeg at enkelte produkter er merket for bruk på støvler med membran. Hvorvidt dette er av betydning eller er et markedsføringstriks skal jeg ikke ha noen formening om.

Om en ikke har bruk for at støvlene skal være maksimalt stødige kan det hjelpe å la være å bruke ekstrahemper for stramming over vrista om en skal unngå at de klemmer i dette området.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...