Jump to content

Skogsfugl - atferd/tips og triks?


Jakt2004

Recommended Posts

Hei, og god dag kammerfolk! Er relativt ny i "gamet" om skogsfugljakt. Har vore med noken gonger med pappa på skogsfugljakt tidligere når eg var mindre, men no er eg med sjølv, og det foregår kun uten hund (støkkjakt)

Men til poenget; har lest ein del om tips når ein skal gå på skogsfugljakt, det å gå stille og stoppe ofte osv. Det eg lurer på er om atfersmønsteret til skogsfugane forandrer seg seinare på vinteren i forhold til tidlig i jakta?

tenkte meg ein tur til på skogsfugljakt i telemark i november/desember. Har lest at holdene kan bli litt lengre, jo lenger ut på vinteren ein kjem, men er det andre ting som kan by på "problemer" eller ting eg burde vite om? står dei høyere eller lavere i terrenget, tett eller meir åpent osv...

 

Og tilslutt, hvilke patroner bruker dere nå til jakta (bly)? og eventuelt hvilken størrelse? sjølv brukte eg 4ere og 5ere no i starten på oktober (5er i første løpet og 4er i andre) men bør eg gå over til grovere en det i november/desember? Har snust litt på winchester sin super speed g2, den skal visst ha høg hastighet og suveren drepeevne, noen som har prøvd denne og kan anbefale?

Link to comment
Share on other sites

Svært vanskelig å si noe eksakt om skogsfugl - da adferden varierer veldig. Og spesielt i overgangen til vinter.

Men man kan si at tidlig på høsten holder ofte kullene seg i tett kratt og fuktige områder. Som tett barskog ved og rundt bekker, små myrer, tjafs og kjerr. Utover i sesongen flytter de til åpnere og tørrere områder, og til slutt går de over til å beite i trær. Alt imellom her er mulig nå og utover, og sågar innenfor samme dag.... Men stikkordet er - bær.

Så lenge snøen ikke dekker bærene, så vil fuglen foretrekke å beite bær. Du finner den der du finner gode forekomster av bær. Ofte på steder der sola varmer. Kanter av myr eller hogstfelt der sola baker kan være gode områder. Husk på at sola varmer andre steder om morran enn om kvelden... legg gjerne opp turen etter det.

Fuglen kan være veldig lett og ta til vingene på langt hold. Innimellom når forholdene treffer, kan den være veldig spak og trykke godt. Spesielt om det blir mildvær og tungt vær med bløt snø på bakken og kanskje tåke i lufta...

Mens man tidlig på høsten må stoppe ofte for at fuglen blir utrygg og tar til vingene, vil det utover i sesongen gå mer over til smygjakt da fuglen mer enn gjerne løfter.

Utover høsten vil den gå over til å beite i trær, og når snøen dekker bakken vil den nesten bare beite i trær. Da er tiden inne for å finne rifla og gå på toppjakt...

 

Jeg bruker haglstørrelser som du. 5 i nedre, 4 i øvre. Bly.

På slutten av sesongen kan man vurdere å gå ned ett hakk. Selv bruker jeg aldri større hagl enn 3. Som regel ikke større enn 4.

 

Det er mine tanker og råd. Du vil sikkert få fler, og best av alt er å komme seg ut - i all slags vær - og gjøre erfaringer sjøl i eget terreng.

 

Lykke til, skriv gjerne rapporter i tråden om skogsfugljakt.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar dagl! Er nok kanskje kommet litt snø på bakken der så vi jakter i november, men håper at det ikke er nok til at dei trekker opp i busker og trær, da eg jakter primært med hagle, men vurderer å ta med rifla også, selv om den er i 30-06 så skal det vel gå an å skyte med den på toppjakt? Muligens litt i groveste laget, men må man så må man

 

Innlegget mitt på tråden skogsfugljakt kjem imorgen. Har noen gode historier å fortelje fra helga, både frustrasjon og irritasjon til glede og skremsel fra røyyer og orrhaner i tett skog..

Link to comment
Share on other sites

Er nok kanskje kommet litt snø på bakken der så vi jakter i november, men håper at det ikke er nok til at dei trekker opp i busker og trær, da eg jakter primært med hagle, men vurderer å ta med rifla også, ...

Litt snø på bakken, er ikke noe hinder for skogsfuglen. De er nært tilknyttet blåbærpanten, så både blåbær, bladene og blåbær riset, utnyttes. Så lenge de kommer til den planten, vi de også være på bakken. Selv etter at det er kommer 1 m snø, kan en finne de under graner/furuer, hvor det er lite snø. Men er det kommet mye snø, blir jo tilgangen noe dårligere, så da beites furuene mer.

 

Å bruke noe grøvere enn 4 på tiur og 5 på resten av skogsfuglen, er etter min mening tull. Innbyr til mer skadskyting. Vet om folk som skyter mye rådyr med norsk nr. 5, da på hold under 20 m.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...