Jump to content

Anskaffelse av valp - har en ulydig hund fra før...


braxkung

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg vurderer å skaffe meg en fuglehund, vorsteh. Har satt meg på valpeliste hos en oppdretter.

 

Spørmålet mitt er som følger:

 

Vil det være risiko for at den blir vranglært og "miljøskadd" av hunden vi har fra før?

 

Saken er den, at min samboer har en liiiten hund (Russian toy) på 7 år. Hunden er veldig snill og glad i både mennesker og dyr.

Problemet er at den mildt sagt er litt ulydig.. (også har den hatt litt frie tøyler) Den får feks lov til å ligge i sofaen..

Slipper vi den, så kommer hun ikke tilbake når vi roper.. Prøver å stikke av så fort en dør er åpen, osv..

 

Min samboer fikk hunden når den var 2 år, så er nok litt vanskelig å gjøre den mer lydig.

 

Jeg vil jo ikke at vorsteren skal mangle grunndressur, så jeg lurer på om det bør gå greit å lære den elementære "husregler", selvom den andre hunden ikke overholder de.

Link to comment
Share on other sites

Vet nesten ikke hva jeg skal råde deg til og samtidig unngå å skrive en avhandling. :) Det er i alle fall ikke noe godt utgangspunkt, med en udressert hund! Og så skaffe seg en, som trenger konsekvent dressur. Forskjellsbehandling er heller ikke bra, da kan det gå virkelig galt. Og faren er vel stor for at vorsteh hunden blir som den andre, uten at dere gjør tiltak. Og helst før valpen kommer i hus.

 

Det er mye som kan gjøres med en 7 år gamme hund også, hvis en får hjelp og er konsekvent. Men dere må bli enige om realistiske (etter råd fra fagfolk) mål, for dressur av den hunden dere har. Og legge om noen rutiner, samt planlegge litt. Det beste ville trolig være å kjøpe to hundebur. Det er hvileplassen, ikke sofaen. Ellers må begge få lov til å være i sofaen. Er dere hjemme, bør det være greit om hunden er løse inne, men dere må følge opp. Er dere opptatt, eller borte, eller sover, må hundene være i burene.

 

Bedre dressur og innkalling bør dere klare. Men det viktigste er kanske en "nei" kommando, som enkelt overføres til en "stopp" kommando. Da er det også lettere å få hunden tilbake på innkalling. For meg, er nei- og stoppkommandoen, det viktigste for alle hunder. (Og spessielt stående fuglehunder). Lyder de ikke det, vil det normalt også være problemer med annen dressur. Til innkalling må dere nok benytte langline, for bedre kontroll, men dressuren må sitte, før dere begynner med innkallingen. (På valper trener jeg inn innkalling, FØR valpen kan løpe fra meg). Men ikke begynn med dette uten hjelp, det er lett å gjøre feil. Og husk ros, for hvert fremskritt.

 

Klarer dere ikke å få inn bedre dressur i den hunden dere har, så blir det litt mer problematsik, så dette ville jeg fått hjelp til. Ellers må dere slutte, å slippe den hunden løs.

 

Tror jeg annbefaler deg å stille dette spørsmålet på FB, enten i gruppa "Tuppen og Lillemor ...", eller på Vorsteh siden. Det er mest aktivitet på den første gruppen og det er mange Vorsteh folk der også. Samtidig trenger du sikkert litt råd og tips til opplegg for den hunden dere har, eller hjelp. Og der finnes også proffe hundfolk, som kan hjelpe deg. Og noen fra div. hundemiljøer.

 

Husk også at oppdretter kjenner sikkert godt til vorsteh rasen og kan bidra der, i begynnelsen. Og meld deg inn i nærmeste Vorsteh hundklubb, eller en annen raseklubb for stående fuglehunder i nærheten. Det er ikke så stor forskjell på rasene, spessielt ikke dressur- og jakt dressuren.

Link to comment
Share on other sites

Takk for saklig og godt svar!!

 

Jeg skal jobbe med den vi har nå i noen måneder, i forhold til innkalling. Det kan nok gå bra.

 

Å ha den i bur tror jeg blir vanskelig. Har prøvd dette flere ganger tidligere, og hun bli desperat i et bur. Har gått så langt at hun har skadet seg selv når hun har forsøkt å komme seg ut av buret. Vil gjerne at vorsteh hunden skal venne seg til, og trives i bur..

 

Den vi har er ikke helt håpløs, på "nei" og "stopp".. Hun skjønner veldig godt forskjell på hva som er lov og ikke lov.. Problemet er at hun gjør det hun ikke får lov til selv om hun vet at det ikke er lov. (typ prøver å stikke ut av huset når noen går i døra)

Er vi på tur, og hun løper løs, er hun superflink på innkalling, så lenge hun ikke skjønner at vi nærmer oss bilen, og skal hjem, da er hun sleip og ikke kommer :P

 

Hun har også et veldig vaktinnstinkt. Bjeffer mye når det kommer folk som banker på, bjeffer når hun ser folk som går på veien, prøver å jage katta osv. Det lever vi fint med, men jeg håper jo at vorsteh hunden ikke begynner slik..

 

Jeg skal gi alt jeg har for å få inn bra dressur tidlig på vorsteren, og har god kontakt med oppdretter - Jeg har lånt hunder av ham til jakt i flere år. Han lover god oppfølging :) Bare håper den lille 7-åringen ikke lærer den å være like sleip.....

Link to comment
Share on other sites

Å ha den i bur tror jeg blir vanskelig.

Tilvenning for å være "hjemme aleine", med eller uten bur, krever tilvenning. Så folk må vite hva de gjør, spessielt med en voksen hund, som kan ha hatt andre vaner. Men et nytt sted, så hadde det vært enkelt å lage nye vaner, selv om noen av dem kan ta noe tid. Nå blir det noe værre.

 

Så tilvenning til bur, kan ta tid. Men god dressur i bunn, er til god hjelp. Og så må en gjøre noe positivt med buret og ikke lukke døren i begynnesen. Men dette er lettere når en ser hunden, hvordan en skal takle dette. Jeg er ikke i tvil om, at jeg skulle fått en voksen hund til å like seg i bur. Men å lage avhandliger om dette, vil jeg ikke. Så kontakt noen proffe, som bor i nærheten som kan gi deg råd. Eller la dem overta hunden for en stund og trene inn slikt.

 

Som Chiefen.v-2, er jeg skeptisk til dette prosjektet. Spessielt uten faglig hjelp! Dere har allerede en udressert hund, som gjør som den vil, når det passer den! Da er den sjefen, ikke dere. Dere er i dag ikke flokkledere, kun å betrakte som "forverter og turkammerater", litt banalt sagt.

Link to comment
Share on other sites

Det ble ny samboer på meg for 18 mnd siden, etter et laaaaaaaaangt ekteskap fylt av mye kjefting og kalde poteter grunnet interesser :oops:

 

Hun og dattera hadde en Yorkshireterrier som var av den helt håpløse typen.

Sov i senger og over alt, bjeffet på alt den trodde den hørte, tisset og dreit inne hele tiden, og var rett og slett ei reell møkkabikkje.

Men....bikkja er blitt bra den. Helt stueren, ikke så gneldrete lenger, sover der den får beskjed om å sove (både i bur og uten bur) osv.

jeg tok full kontroll over denne lille terrieren som virkelig trengte hjelp. Fikk korrigert henne og lært henne via ros og kos. Var 100% konsekvent på at alle gitte ordre ble fulgt, og stimulert henne til å ville dette selv. Alt er mulig bare bikkja forstår hvor den hører hjemme på rangstigen.

 

Oppi dette hentet vi inn to stk tyske jaktterriere med tre måneders mellomrom ( begge 7 uker ved henting), og disse har faktisk lært av korrigeringen og konsekvensopplæringen av yorkshireterrieren. I hus er disse to en sann drøm, ute derimot, er det ikke mulig å få dem til å forstå at en ikke trenger å bjeffe på alt som leer på seg.

 

Jeg hadde definitivt hentet meg valp hadde jeg vært deg om jeg hadde vært motivert til å ta jobben. Er du ikke det, ender du opp med to møkkabikkjer.

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...