Jump to content

Tikka m690 som førstegangsrifle ?


andy2000531

Recommended Posts

Hei, har prøvd og søke litt på forumet, men finner ikke så mye om denne riflen, har fått tilbud om å kjøpe en Tikka M690 og lurte derfor på om den er noe tess og kanskje hvordan den er i forhold til foreksempel en T3 som er den eneste tikka-riflen jeg har skutt med før. Kaliberet på riflen er 30.06, riflen jeg skøt med var .308. På forhånd takk :D

 

Mvh. Andreas

Link to comment
Share on other sites

Fant annonsen, men vet ikke om den kan åpnes! http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=43194545&ref=ads&myad=43194545

Fikk prisen jeg ba om.

 

Det er også viktig om montasjen har riktig størrelse i forhold til kikkertsiktet du skal bruke. Optiloc er noe mere klumpete enn de gamle montasjene. De gamle finnes i str 25,4mm, 26mm og 30mm, er usikker på om Optiloc har 26mm.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ta ut sluttstykke og kikk gjennom løpet mot ei lampe el. Løpet skal kunne pusses blankt og fint og rifling skal vere tydelig. Demonter sluttstykket eller få eier til dette, her skjules ofte dårlig vedlikehold på innsida i form av rust. Kjenn på avtrekk, det skal vere reint og føles heilt likt for kvar gong du trekker av. Sluttstykket skal gå lett og glatt og ei fabrikkpatron skal kamre utan problem.

Ellers er det å kikke etter skader og hakk i stokk og blånering etter uvøren bruk, slitemerker må ein derimot reikne med at det kan vere. Til slutt og kanskje viktigst, prøveskyt og sjekk om det blir akseptable samlinger og om du rett og slett liker våpnet. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Hei. Topstrap var litt dårlig valgt ord. Kom ikke på noe annet i farten. Er fra revolver, den delen av sikteskinna som går over tønna.

En 695 (595) har åpning på to sider. Dvs den er åpen på toppen. En 690 (590) har utkaster åpning lik T3.

 

R

 

Sent fra min SM-G903F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...