Jump to content

Andejakt på sjøen hvilken amo bruker jeg og trangborring.


Tarikdur

Recommended Posts

Skal på ande jakt på sjøen trenger tips til hvilken ammo jeg skal bruke og hvilen trangborring trenger jeg på hagla. Skyter med en 12/76 halv auto så kan.bare ha en trangborring! Mulig det dukker opp en grågås også. Kan jeg brule samme ammo som på and?

På forhånd takk til for alle tips fra en fersk og ivrig jeger :)

Link to comment
Share on other sites

på min o/u til and,gås har jeg 3/4+1/1 borring. gyttorp grouse us6 på ender. på gås heter ammoen gyttorp gås,husker ikke haggelstørrelsen på sistnevnte. bruker jeg enkel løperen så er det 1/1 borring og samme ammovalg. min erfaring er at det er best med trange borringer.

Link to comment
Share on other sites

Gyttorp grouse er vel blyhagl og det var snakk om sjøjakt.

Det kan være betimelig å minne enkelte om at forskriften nå sier :

 

Under jakt og felling er det ikke tillatt å bruke blyhagl, med unntak for jakt på li- og

fjellrype, storfugl, orrfugl, rugde, jerpe, duer, ærfugl, skarv, hare, rev, rådyr, og felling av

jerv og gaupe. Unntaket gjelder også for jakt på gjess og ender som oppholder seg på

innmark, jf. friluftsloven § 1a.

 

Siden en hovedsakelig skal bruke stål eller tilsvarende på ender på sjøen så er det vel bedre å foreslå noe Black Cloud i 3er og der gjør waden mesteparten av jobben så en kan godt ha rimelig åpne choker. Alternativt en tungsten variant, de skyter alle rimelig trangt og en kan igjen bruke forholdsvis åpne choker.

 

Ærfugl og skarv er grunnen til at en eventuelt har med seg bly på havet. Der bruker jeg LM (Light modified) som en allround trangboring.

Link to comment
Share on other sites

Det kan være betimelig å minne enkelte om at forskriften nå sier :

 

Under jakt og felling er det ikke tillatt å bruke blyhagl, med unntak for jakt på li- og fjellrype, storfugl, orrfugl, rugde, jerpe, duer, ærfugl, skarv, hare, rev, rådyr, og felling av jerv og gaupe. Unntaket gjelder også for jakt på gjess og ender som oppholder seg på innmark, jf. friluftsloven § 1a.

.

 

Det er feil, det mangler mange jaktbare arter i din quote.

 

Riktig er:

 

§ 17.Krav til hagleammunisjon

 

Under jakt og felling er det ikke tillatt å bruke blyhagl. Forbudet gjelder likevel ikke under jakt på li- og fjellrype, storfugl, orrfugl, rugde, jerpe, duer, ærfugl, skarv, kråke, ravn, skjære, nøtteskrike, trost, fasan, hare, sørhare, viltlevende kanin, rådyr, gaupe, mår, mårhund, rødrev, røyskatt, grevling, villmink og ekorn, og under felling av jerv og gaupe. Unntaket gjelder også for jakt på gjess som oppholder seg på innmark, jf. friluftsloven § 1a.

Fra Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst.

 

Så det er faktisk ikke tillatt å jakte and med blyhagl, uansett hvor du jakter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...