Jump to content

rein/sauefrie områder


Windir

Recommended Posts

Er det noen som veit av plasser I vårt vidstrakte land hvor man slipper områder som er overbefolka av sau og rein (samt skyteglade reineiere). Her hvor jeg bor går det sau ute til langt uti November, villsau går ute enkelte steder heile året, og er det ikke villsau så er det masse! Rein. Har en voksen hund som ikke blir sauerein, og kjenner det er en litt blandet følelse at jeg snart skal slippe unghunden etter rev. Det er så mye beitedyr som okkuperer utmarka her året rundt at det skal godt gjøres at hundene ikke jager rein/sau om jeg slipper de I frisøk. Da hundejakt er noe jeg bestandig kommer til å holde på med så er jeg på utkikk etter et sted å flytte til hvor man kanskje slipper akkurat dette. Noen tips?

Link to comment
Share on other sites

Tror ulv hadde vært en dårlig kombinasjon.

 

Som hundeeier så er man selvsagt ansvarlig for det hunden gjør, man kan strømme hunden på sau/rein etc. Laikaen blir ikke sauerein, enkelt og greit. Unghunden tør jeg ikke å strømme før den har jaget rev.

 

Frustrasjonen ble større idag når jeg var ute å luftet unghunden, og det sto en rev 40 meter unna å så på oss...Unghunden klikker vinkel og vil etter, men hører sauebjellene oppi her og det ville vært uansvarlig å slippe. Måtte bare følge etter i bånd, god trening for hunden det også da, men irriterende å ikke kunne slippe.

Link to comment
Share on other sites

Som hundeeier så er man selvsagt ansvarlig for det hunden gjør, man kan strømme hunden på sau/rein etc. Laikaen blir ikke sauerein, enkelt og greit. Unghunden tør jeg ikke å strømme før den har jaget rev.

Du nevner ikke noe om hvor gammel unghunden din er og rasen. Men jeg forstår ikke din frykt for å strømme denne unghunden på sau og eventuelt rein. Avensjons dressuren på sau, fungerer på den type dyr og lukt fra denne. Hunden vil jage alt annet som den enten naturlig vil jage, eller blir preget på. (Forutsetter da gener og gemytt for det).

 

Mine bekjente jakter da rundt både sau og rein, med både hårvilthunder og fuglehunder, uten at det byr på problemer. Men det forutsetter jo at en forbereder hunden på dressuren (bl.a. med dummy) og dette blir utført av godkjente dressører.

 

Selv mine Vorsteh hunder, som jeg utelukkende har preget på fugl og jaktet fugl, viser interesse for hårvilt. Hjemmlig (stor tomt) så jager de mink, katter, rev, grevling og rådyr, ut av eiendommen. På jakt viser de mindre interesse, når de ser jeg ikke er interessert, men det hender at unghundene ruser ut på en hare, rev, eller rådyr, når vi kommer over dem i terrenget. Voksene hunder bryr seg lite og sjelden. De fokuserer på det jeg jakter og skyter. Det er også det de får ros og forsterker for.

 

Jeg strømmer mine hunder fra 13 -15 mnd alder. Men er nøye på at de ikke har hatt annledning til nærkontakt med dyr jeg skal strømme for, før avensjonsdressuren. Og de første årene, har jeg de på avensjons dressur hvert år. Senere hvert 2. år.

 

Ikke alle raser er like lett å bruke avensjonsdressur på, men dette vet du nok, bl.a. polarhunder kan være vanskelige. Men selv dem kan prøves og hjelper det, så har en en liten trygghet. Men en kan likevel aldri være 100% sikker på dyr!

 

Men er en bekymert for dette, så har valg av rase stor betydning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...