Jump to content

Midland sikringsradio


beagle

Recommended Posts

Trenger hjelp/tips til å få tak i batteri til Midland sikringsradio mod: FE 2016

Er primært ute etter tørrbatterikasett, Radioen vert lufta berre nokre få dager for året og det har skapt problem med originalbatteria, får ikkje lada dei opp på nytt.

Link to comment
Share on other sites

Er det en eldre Midland, tror jeg det kan bli vrient å få tak i nytt, men kanskje noen har en kassett liggende.

Ellers burde det la seg gjøre å bygge seg en ny batteripakke i batteriet du har. Har selv gjort det en gang for leeeenge siden, ved hjelp av oppladbare AA batterier.

Og husk å lade radioen med jevne mellomrom, for så og la den stå på til den dør ut. Da kan batteriet vare i årevis.

Link to comment
Share on other sites

Og husk å lade radioen med jevne mellomrom, for så og la den stå på til den dør ut. Da kan batteriet vare i årevis.

 

 

hvis du ønsker og ødelegge batterier er dette den enkleste måte og gjøre det på da den inndre motstanden i cellene blir så lav at du kortslutter dem.

 

lad opp batteriene og fjern dem fra utstyret, sett dem inn føre bruk og lad opp :wink::wink:

Det var som pokker! Og vi som har kjøpt en dyr batteri-"trimmer" på jobben, som lader opp batteriet til maks, for så å lade det sakte helt ut. Dette gjøres 3 ganger, og vips: Et "slitent" batteri har fått sin opprinnelige kapasitet tilbake! Trodde vi... :shock:

Link to comment
Share on other sites

er ikkje heilt sikker på ka midland radio det er, men da er ein på jaktlage mitt så har ein gammal type og eg trur han bestiller batteri frå helges jaktservice.. her er ett tlf nr eg fant på nettet: 97777577. Eg veit ikkje om det er rett men da e kanskje verdt ett forsøk?

Link to comment
Share on other sites

Takker for tips :)

Fikk kontakt med dette firmaet http://www.tetracom.no/Hjem/tabid/36/Default.aspx

Var litt usikker på om han hadde rett type batteri men skulle sende eit i posten i dag. Returner det om det er feil eller betal vedlagd faktura om det stemmer fikk eg beskjed om.

Kosta 13 kr meir hos han enn det eg betalte for tilsvarande for 7-8år sidan.

 

Beagle

Link to comment
Share on other sites

Hvis batteriene ikkje tar lading, så kan du sjokke dei litt med vekselstrøm, som er litt høgare enn batteriets spenning. Så har du ein gammel radio/kassett spiller, så finn du kanskje ein liten trafo i dei, som er rundt 12-16 volt. Ta denne ut, kople til 2 ledninger med krokodille klemmer på, så sjokker du batteriet litt med dette. Ikkje meir enn et par sekund i gongen, dei skal ikkje stå påkopla. Men gje dei ein del runder med 1-2 sekund i slengen.

Så prøver du å lade dei opp igjen. Dette har hjelpt på gamle batterier ( NiCd ) som har stått lenge og ikkje tar ladning.

 

Ellers så er stille6.5x55 inne på tinga her med batterier. Alltid lad dei opp og kople dei vekk frå ustyret hvis dei skal lagres. Står dei på utstyret, så går det ein lite strøm i kretsen uansett, og det tapper ut batteriene over lengre tid.

Og bruk for vane og lad batteriene ut og lad dei opp igjen jevnlig. Ikkje kvar gong, men gjer det for vane. Også på Lithiums batterier. Dei påstår at dette er batterier som skal tåle all klattladning, men det eg har sett er, at den som passer på utlading/oppladning syklusen litt, den har batteriene lengs uanpokkersett..

Link to comment
Share on other sites

Ja ein kraftigere strøforsyning med større spenning og/eller større strømstyrke, kan være med å gje batteriet ein liten piff, sånn at laderern klarer å overta ladinga etterpå.

Men ein bør passe på at spenninga ikkje begynner å doble seg over det som er vanlig spenning, det kan fort bli smell...

Helst ein 20-30% over, eller kanskje litt til..

Helst bruke vernebriller med sånne batteri jobber, det er fort at trynet blir servert litt plastbiter/metall og syrer...

Link to comment
Share on other sites

:shock: Her var mye kjerringråd :shock: Sjokke med vekselstrøm, 4 amp Lader...

 

Punkt 1; Et batteri er ikke et batteri...; Ni-cd, Ni-mh, Li-ion, Li-po er noen typer. Alle har forskjellige egenskaper. Noen er bedre i kulde enn andre, noen har lav selvutlading, og noen har "minne/ikke minne"

 

Uten å utbrodere dette er det et godt råd å LESE bruksanvisningen. Den orginale laderen er som regel den beste for å få maks levetid. Som generelle råd er å lade batteriet før lagring, og lade det en gang igjen (om sommeren) hvis det skal ligge fra høsten til neste høst. På Lupine lykta mi er det et li-ion batt som har et eget lagringsprogram. Li-ion celler har best av å ligge lagret med halv spenning, men fulladet er 100 ganger bedre enn utladet. Hvis du vil knekke et batteri som har Li.i begynnelsen av navnet er det bare å lade det helt ut med en glødelampe. Da varer det en syklus :wink: Du kan "vekke" gamle dårlig vedlikeholdte batterier med spesielle lader med programmer som lader opp og ut(men ikke under en viss volt) flere ganger.

 

Jeg har en lader til 3-4000 som kan dette.

 

For de som ikke leser bruksanvisningen; Hør på kjerringrådene, da er det "plutselig" tomt for strøm når du skal gi en viktig beskjed. For de som leser den; Du vet når det snart begynner å bli på tide å kjøpe nytt.

Link to comment
Share on other sites

HS Precicion skreiv :

For de som ikke leser bruksanvisningen; Hør på kjerringrådene, da er det "plutselig" tomt for strøm når du skal gi en viktig beskjed. For de som leser den; Du vet når det snart begynner å bli på tide å kjøpe nytt.

 

Og for dei som leser bruksanvisningen og alikevel får problemer, så kan du også redde batteriet ved hjelp av et godt gammelt "kjerringråd" frå ein som har vært ute ei vinternatt før.... 8):lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i flere år praktisert følgende: Utenom jaktsesong skrur jeg på radioen en gang i blant, og setter den på scanning. Der står den til den "dør ut", før jeg setter den i laderen igjen. Mitt batteri går nå på 4. året, og før årets jakt målte jeg kapasiteten til over det batteriet er påstemplet.

Link to comment
Share on other sites

strømsjokk med 4 amp billader løser opp krystalliseringer i batteriet og vil hjelpe i mange tilfeller. det sier iallfall en viss person hos en viss forhandler jeg har snakket med. Har ikke tenkt å henge ham ut her :wink:

 

:shock: Her var mye kjerringråd :shock: Sjokke med vekselstrøm, 4 amp Lader...

 

Punkt 1; Et batteri er ikke et batteri...; Ni-cd, Ni-mh, Li-ion, Li-po er noen typer. Alle har forskjellige egenskaper. Noen er bedre i kulde enn andre, noen har lav selvutlading, og noen har "minne/ikke minne"

 

Uten å utbrodere dette er det et godt råd å LESE bruksanvisningen. Den orginale laderen er som regel den beste for å få maks levetid. Som generelle råd er å lade batteriet før lagring, og lade det en gang igjen (om sommeren) hvis det skal ligge fra høsten til neste høst. På Lupine lykta mi er det et li-ion batt som har et eget lagringsprogram. Li-ion celler har best av å ligge lagret med halv spenning, men fulladet er 100 ganger bedre enn utladet. Hvis du vil knekke et batteri som har Li.i begynnelsen av navnet er det bare å lade det helt ut med en glødelampe. Da varer det en syklus :wink: Du kan "vekke" gamle dårlig vedlikeholdte batterier med spesielle lader med programmer som lader opp og ut(men ikke under en viss volt) flere ganger.

 

Jeg har en lader til 3-4000 som kan dette.

 

For de som ikke leser bruksanvisningen; Hør på kjerringrådene, da er det "plutselig" tomt for strøm når du skal gi en viktig beskjed. For de som leser den; Du vet når det snart begynner å bli på tide å kjøpe nytt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis batteriet har ei eller fleire celler som er kortslutta eller så uttappa at orginal laderen ikkje har strømstyrke nok til å klare å lade den, så hjelper det med å sjokke batteriet med strømforsyning som har større strøm og større spenning, enn orginal laderen.

Når du har sjokka batteriet et par gonger, så klarer som regel orginalladeren resten av jobben. Gjer den ikkje det då, så er det berre å kaste batteriet.

Berre pass på at spenninga ikkje er veldig mange volt over batteriet og at du ikkje lar det stå på. Det skal kun koples til 1-2 sekund i gongen, med 10 sekunder mellomrom. Gjenta 5-6 gonger, så ordner det seg som oftest.

Link to comment
Share on other sites

Hvis batteriet har ei eller fleire celler som er kortslutta eller så uttappa at orginal laderen ikkje har strømstyrke nok til å klare å lade den, så hjelper det med å sjokke batteriet med strømforsyning som har større strøm og større spenning, enn orginal laderen.

Når du har sjokka batteriet et par gonger, så klarer som regel orginalladeren resten av jobben. Gjer den ikkje det då, så er det berre å kaste batteriet.

Berre pass på at spenninga ikkje er veldig mange volt over batteriet og at du ikkje lar det stå på. Det skal kun koples til 1-2 sekund i gongen, med 10 sekunder mellomrom. Gjenta 5-6 gonger, så ordner det seg som oftest.

 

Om eg forstår deg rett så kan eg få liv i det gamle batteriet mitt. Det er på 10,8V og skulle da tåle sjokk fra ein vanleg billader? Trur eg skal prøve det, batteriet er jo søppel uansett om det ikkje fungerer.

Link to comment
Share on other sites

HS Precicion skreiv :
For de som ikke leser bruksanvisningen; Hør på kjerringrådene, da er det "plutselig" tomt for strøm når du skal gi en viktig beskjed. For de som leser den; Du vet når det snart begynner å bli på tide å kjøpe nytt.

 

Og for dei som leser bruksanvisningen og alikevel får problemer, så kan du også redde batteriet ved hjelp av et godt gammelt "kjerringråd" frå ein som har vært ute ei vinternatt før.... 8):lol:

Hvordan skal jeg følge bruksanvisningen til min nye Silva LX hodelykt :?:

står som følger: Lad opp og lad ut batteriet 3 ganger før lykta taes i bruk :!:

(hvordan lader jeg ut uten å ta lykta i bruk :?: )

et annet sted står det at batteriet ikke må lades helt ut da det tar skade av det :roll:

Taiko

Link to comment
Share on other sites

Beagle skreiv :

Om eg forstår deg rett så kan eg få liv i det gamle batteriet mitt. Det er på 10,8V og skulle da tåle sjokk fra ein vanleg billader? Trur eg skal prøve det, batteriet er jo søppel uansett om det ikkje fungerer.

 

Jepp, det skulle gå fint an å sjokke det batteriet med ein ca 14 volt, så det burde gå greitt. Men ta det i små doser, og prøv deg fram med laderen, etter du har gitt det ein 5-6 behandlinger..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...