Jump to content

222.rem på rådyr, hvilke kule?


Edvardhh

Recommended Posts

222 er en ypperlig patron, synd at den ser ut til å komme litt i skyggen av storebror 223.

 

Først - vil du bruke USA-ianske kuler, styr LANGT unna "varmint"-ammo. Disse er beregnet til å eksplodere (bedre uttrykk enn ekspandere i dette tilfellet) i smått vilt som ekorn og jordrotter, og er totalt uegnet til større vilt, eller vilt man har tanker om å spise etterpå.

 

Jeg ladet 222 med Hornadys (daværende) "2270", 60 gr "spire point", funket bra i 222-hastighet. Til 22-250-en har jeg til nå brukt 60 gr. Nosler. Men USA-ianske våpenfabrikker bruker slakk riflestigning, ofte 1:14, i 22-kalibre. Derfor er både vekt og lengde på 60 gr-kulene i meste laget. Nå har jeg ladet med 55 grs Oryx til 22-250, kortere og litt lettere kule. Den har ikke BC for å skyte på skikkelig "langhold", men ser ut til å duge ut over 200 m, iallfall. Den bør være et godt valg for rådyr i 222 Rem. Jeg skal lade noen skudd i 222 også, og så håper jeg råbukkene stiller seg til disposisjon for ekspansjonstest.

Link to comment
Share on other sites

Ferdigladd Sako med 50gr "Powerhead II" (Barnes TTSX) er ypperlig for jakt på rådyr. Veldig presist, gjennomskudd nesten garantert pluss at den ikke fragmenterer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...