Jump to content

Skaffe valp når gamlehunden hangler?


fredrik

Recommended Posts

Hei

Vi har en boxer som nå er 7 år, og som dessverre har fått konstatert hjertesvikt. Dyrlegen mente at vi ville ha han 6-12 måneder før han må få slippe. Jeg ser at han har det fint all den tid han ikke er i høy aktivitet. Han kan bli helt utslått av å gå opp en halvlang oppoverbakke..

 

Jeg har lenge hatt lyst på jakthund, og er nå i full gang med å skaffe meg en pointervalp. Et kull jeg har peilet meg ut vil være leveringsklart i februar/mars. Dvs det er ikke unnfanget enda ;) Men hvis vi fremdeles da har boxeren vår, vil det være stygt, både ovenfor boxeren og valpen å føre dem sammen?

 

Tenker på at det kan oppleves som stressende for en hund med hjertesvikt. Og samtidig stressende for en valp å miste "bestekompisen" som unghund.

 

Hva mener folket?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke erfaring med akkurat den situasjonen du beskriver, men skaffet valp for to år siden med en 10 år gammel hund i huset. Tidspunktet ble valgt for at han, den gamle, fremdeles var i 100% god form, og ikke trengte å bli tatt noe særskilt hensyn til.

 

Jeg tror dette blir stress for "gammelhunden" din, hvis den er syk og har lite energi tror jeg den vil oppleve det som et salig mas å få en valp i huset. Gammel'n min er interessert i ungtispa to ganger i året, ellers synes han det var en elendig idè å få en "lillesøster", men han har krefter til å hamle opp med henne og får være med på alt hun er med på, så de er likeverdige.

 

Den dagen han går bort tror jeg ikke hun kommer til å være affisert av det i det hele tatt, utover at hun sikkert kommer til å reagere på min reaksjon, for å si det sånn. Når sorgen i huset har lagt seg tipper jeg hun er like blid og ikke merker dette som noe tap i det hele tatt.

 

Jeg ville tatt gammelhunden før jeg kjøpte ny valp, av hensyn til den gamle. For valpen tror jeg ikke det spiller noen rolle.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal du ha en hund med hjertesvikt I 6-12 måneder til? Hva som er best for hunden vet vi.. men ofte handler vi hundeeiere ut I fra hva vi synes er best for oss.

Om hunden er frisk er 6-7år omtrent ideellt tidspunkt for å anskaffe hund nr 2.

 

Uansett, Lykke til med valpen når den kommer!

Link to comment
Share on other sites

Veterinæren jeg benytter meg av er veldig pro å avlive syke hunder. Han vil ikke holde en hund som ikke har et fullverdig liv i live bare for å glede eieren. Dvs, det er jo ikke hans valg, men jeg lytter til hans vurderinger.

 

Jeg har hele tiden sagt at slik ståa er i dag er det i grenseland, men hvis han blir bittelitt dårligere så mener jeg det er best for han å slippe. I dag mener jeg han har et godt liv.

 

Når det gjelder valp inn i livet hans så er det uansett nesten et halvt år frem i tid, og for å være ærlig så tviler jeg for at vi har boxeren lengre da. Men man vet jo aldri. Så dilemmaet er om jeg skal reservere denne valpen eller ikke. Det er langt mellom kullene man får en veldig god feeling på, dette kullet er et slikt ett.

 

Jeg har enda litt tid å tenke meg om på, og jeg har da muligheten til å se utviklingen til hunden. Går det i svak nedoverbakke er det ingen tvil om at han ikke blir så veldig mye eldre.

 

Vanskelig dilemma! Har stor respekt for hunden min og vil at han skal ha det best mulig på sine siste dager, og det vil aldri være aktuelt å holde han i live for min del utover den tiden han har det bra. På den andre siden har jeg muligheten til å få en veldig god jaktkompis i dette kullet.

Link to comment
Share on other sites

Du sier noe. Ble overrasket over hvor tungt jeg syntes det var å få beskjed om at han ikke vil være her mer om ikke lenge. Er en hund som har fulgt meg svært tett, tettere enn vanlig. Alltid vært med på jobb osv.

 

Nå dreier det seg bare om å gjøre siste tiden så bra som mulig. Har alt blitt mye god mat. Stekt kylling går det mye av :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei. Vi har en 14 år gammel hannhund, og fikk en 4 mnd gammel tispevalp for ca en uke siden. Gamlingen kunne nok ikke brydd seg mindre =D Hvis hunden du har ikke har spesielle unoter du ikke vil at den nye valpen skal adoptere tror jeg det kan være greit å ha en voksen hund som kan hjelpe til med å sette valpen litt på plass og lære den litt hunde/ folkeskikk. Min gamle gadd i hvert fall ikke stresse seg opp merkverdig pga det nye familiemedlemmet. Men har fokus på å bruke tid med begge hundene hver for seg også, og kommer nok til å sende gamlefar bort til "bestemor" nå og da for å være sikker på at valpen ikke blir så knyttet til han at det blir et problem for henne den dagen han er borte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...