Jump to content

Spm om mørning av rådyr, luftfuktighet etc


Hanky

Recommended Posts

Hei

 

Jeg er fersk jeger og har noen spørsmål til det å henge dyret, har lest litt på forumet, men ikke funket svar på akkuratt dette:

 

1. Dyret skal henge tørt og helst under 20 grader, med god sirkulasjon. Jeg har en "råkjeller" som holder ca 15 grader, men med en luftfuktighet på 80%. Dvs dyret skulle hengt der i ca 3 dager, vil en slik luftfuktighet være skadelig på viltet?

Alternativet er å henge i utendørs garasje/bod, men der kan det jo fort bli mer enn 20 grader i august, eller innendør i en bod hvor temperaturen er ca 20 grader.

 

2. Vil et dyr som henger avgi mye lukt? Om jeg feks henger de innendørs i en bod, vil lukten være til sjenanse, sette seg i ting som oppbevares der etc?

Link to comment
Share on other sites

Det viktigste er luftsirkulasjon og utskifting. Trumfer temperatur. Om du skal henge I rom med begrenset luftutskifting, feks garasje ell., sett et par vinduer på gløtt og bruk ei vifte, feks type golvvifte som kan kjøpes på elsjappa, som gir god bevegelse på lufta slik at du oppnår tørkehinne. Bruker selv denne metoden I garasje sent på høsten når det begynner å bli for kaldt å henge ute. Når det er varmt I været trenger du bare å la det henge et par-tre dager. Om du henger I et rom uten tilstrekkelig luftutskifting vil du få ubehagelig, sur lukt ja. Vilt som modner vil alltids lukte litt, men det er ikke ubehagelig lukt om det er nok lufting.

Link to comment
Share on other sites

Råkjellar, 15 grader og 80 prosent luftfukt høyrest ut som oppskrifta på fiasko. Eit rådyr er ikkje så stort. Heng dyret eit døgn, køyr alt malekjøtt gjennom kverna og frys ned, det blir mekanisk mørna i kverna uansett. Lår/rygg vakumpakkar du og mørnar ein tre verkers tid i kjøleskap.

 

Må du likevel mørne dyret heilt, og har høg temperatur, så kan du prøve deg med eit gammalt triks som reinsjegerane i Sogn brukte: Heng bæreposar med kjøleelement både inni og rundt dyret under mørninga (NB! Ikkje første døgnet). Sett på ei sirkulasjonsvifte, og skift ut fryseelementa etter kvart som dei tiner. Du klarar faktisk å presse ned temperaturen i slaktet tre-fire grader på denne måten.

Link to comment
Share on other sites

Her ville jeg uten tvil hengt ute I bod, garasje under et stort tre, den kjelleren er en perfekt måte å lage revemat på..

 

Bruk doble viltposer, sett en Skål med 35% edikk under slaktet og sørg for bevegelse I lufta (vifte, gjennomtrekk).

Skjær ned etter 1-1,5 døgn. Modne ferdig nedskjæringer og pakkede biter I kjøleskap. Obs-ikke for kaldt-bør/skal/må Være over 4 grader.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...