Jump to content

Thompson pistol lovlig?


joakimH

Recommended Posts

pappa har en kompis som bor i danmark. han har en slik : http://images.cabelas.com/is/image/cabe ... in-Medium$

 

det er et altmuligvåpen,da man kan få kolbe på den å bruke som ei vanlig rifle,og få den i de fleste kalibre.

 

men er denne lovlif i norge dersom man ikke er medlem av skyteklubb?

med tanke på løpslengde,og at det kan bygges om til pistol,og masse forskjellig kalibre..

takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

TC Contender - G2 - Encore, leveres, ble levert både som rifle og pistol. Brukslovligheten vil avhenge av hva den er reg som. Om den er reg som pistol, vil derfor det å sette på riflekolbe, og/eller rifleløp, bety krav om søknad om vesentlig endring/ om registrering om den ikke lenger skal brukes som den er reg. Selvfølgelig omvendt, men ellers likt om den er reg som rifle.

 

Som håndvåpen, er det vel bare medlemskap i NMF tilsluttet klubb, som gir erhvervs grunn. Som rifle, kan den benyttes både til jakt og konkurranse (og trening)

Link to comment
Share on other sites

TC Contender - G2 - Encore, leveres, ble levert både som rifle og pistol. Brukslovligheten vil avhenge av hva den er reg som. Om den er reg som pistol, vil derfor det å sette på riflekolbe, og/eller rifleløp, bety krav om søknad om vesentlig endring/ om registrering om den ikke lenger skal brukes som den er reg. Selvfølgelig omvendt, men ellers likt om den er reg som rifle.

 

Som håndvåpen, er det vel bare medlemskap i NMF tilsluttet klubb, som gir erhvervs grunn. Som rifle, kan den benyttes både til jakt og konkurranse (og trening)

 

Ikke så kjapt nå, levert med 22 løp og åpne sikter er den selvsagt fullt lovlig og godt egnet som fripistol innenfor Norges Skytterfornunds reglement. Det er heller ingen lover som forhindrer en fra å ettermontere kikkertfeste i tillegg til åpne sikter på våpnet.

 

Har man først ramma registrert er det som kjent opp til et vennligsinnet våpenkontor hvilke løp / kaliber en kan få innvilget.

 

Dessverre blir det færre og færre slike vennligsinnede kontor.....

 

Jeg har fått innvilget kjøp av rifleløp til min Contender registrert som pistol (dessverre tok saksbehandlingen så urimelig lang tid at løpet var solgt innen papiret kom), det eneste jeg opplevde ut over lang ventetid var å forsikre at løpslengen var LENGER enn 47 cm Shadob, det var vel det du mente?

 

For meg fremstår ventetid pluss andre rare spørsmål i løpet av saksbehandlingen som klare indisier på at T/C pistoler evt rifler er et saksområde som vekker urolige følelser på våpenkontoret, det er tydeligvis nmoe som ikke faller lett på plassen sin i skuffa hos dem.....

Link to comment
Share on other sites

Jo det er rett som du sier at som .22 kan den benyttes som fripistol, at den er spes egnet vil jeg imidlertid bestride. Jeg utelot med vilje det valget i mitt forrige innlegg.

Det å sette et rifle løp på noe som er reg som pistol, ville jeg ha sørget for å få papir for vesentlig endring for. Jeg har selv TC ramme, som er reg. som det. Da er muligheten bedre for å kunne registrere løp (over 47 cm) og sette på rifle kolbe, slik at det faktisk er lovlig. For meg er det praktisk å ha den reg som ramme, for da er det ramme og de aktuelle løpa jeg har i Våpenpasset, eller deklarerer inn i land som ikke godtar dette, ikke en pistol i feks 30-30, som går over grensa med et annet løp, enn det den står reg med.

Link to comment
Share on other sites

Jo det er rett som du sier at som .22 kan den benyttes som fripistol, at den er spes egnet vil jeg imidlertid bestride. Jeg utelot med vilje det valget i mitt forrige innlegg.

Det å sette et rifle løp på noe som er reg som pistol, ville jeg ha sørget for å få papir for vesentlig endring for. Jeg har selv TC ramme, som er reg. som det. Da er muligheten bedre for å kunne registrere løp (over 47 cm) og sette på rifle kolbe, slik at det faktisk er lovlig. For meg er det praktisk å ha den reg som ramme, for da er det ramme og de aktuelle løpa jeg har i Våpenpasset, eller deklarerer inn i land som ikke godtar dette, ikke en pistol i feks 30-30, som går over grensa med et annet løp, enn det den står reg med.

 

Beklager at jeg var lutt unøyaktig / overflatisk her.

 

Heg HAR en riflekolbe, satte på den UTEN løp og tok med meg ramma på kontoret, løpet ble medbrakt i egen koffert, så demonstrerte jeg der og da at pistolløpet var for KORT :shock: og at jeg måtte ha lengre løp for å har ei brukbar rifle - det var ærlig ment også, og det fikk jeg gjennomsløag for, jeg ville aldri ha blanda korte og lange løp slik, eneste unntak måtte være et kort rifleløp med en skikkelg saftig demper permanent om ikke fast montert.

 

Ei rifle skal ha en viss balanse etter min mening, det skal en pistol og, en Contenderpistol med løp over 47 cm gir meg grøsninger, men det er meg.

 

Ettersom min pistol er registrert som pistol, er det visstnok umulig å få den omregisrert som rifle, dette er ikke som kjønnsskifteoperasjon, en gang pistol alltid pistol?

 

T/C er moropistoler og (visstnok) suverene jaktredskaper *noen* burde slå et slag for dem, jeg husker fremdeles et gammelt nummer av Våpenjournalen, med et nydelig forsidebilde, flott jente med en flott pistol..... Selv har jeg lyst på en Encore, men det blir ei rifle, for mitt bruk er Contender ramme stor nok som pistol, jeg har ikke noen plan om å skyte så kraftige saker at ikke Contenderramma (G2) håndterer det.

Link to comment
Share on other sites

ok,dette ble litt mye :lol::wink:

bare glem det med pistol-varianten av våpenet. jeg vil ha den som en rifle. og da må den ha et løp på over 47 cm. vis jeg forsto det rett.

pluss mye annet lover og regler surr.

takk for svar,selv om jeg ikke skjønte alt helt,men det er mere min feil :P

 

men til et helt annet spørsmål:

kan den brukes som en pistol i 22. og få den lovlig UTEN å være medlem i skyteklubb?

og hva menes med "fripistol"

takk for svar! :D

Link to comment
Share on other sites

For å bruke den som pistol må du være medlem av pistolklubb.

 

Du kan kjøpe pistolgrep fritt.

 

Du kan jo også søke på 22 løp, og vil muligens få det, men for å bruke det, se over....

 

Nå er jo ikke en 22 enkeltskuddspistol akkurat noe som flytter fjell og bryter ned samfunnet akkurat, det er ikke mange årene siden mitt søskenbarn, som den gang studerte malerkunsten på vestbredden i Paris, fritt kunne kjøpe seg enekeltskuddspistol......

 

Logikken i froskespiserlandet var visstnok at deres livsstil, som innkluderer store mengder vin, froskelår, samt konsumsjon av din nestes ektemake, nødvendiggjør et redskap for å avgjøre såkalte Crime Passionel, eller (sveket)kjærlighetsdrap om en vil.

 

Så enkeltskuddsvåpen i relativt daue kaliber, 22, 6,35 og slikt var i fritt salg i Republikken.

 

Nåvel, uvesenet er vel stoppet nå - enkeltskuddsvåpnene mener jeg, ikke utroskapen.

 

Det vilk neppe gjenoppstå, hverken her eller der, så meld deg inn i en pistolklubb og kjøp heller en Ruger Mark III, så har du pistolett livet ut.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...