Jump to content

Systemvåpen


Bjorn65

Recommended Posts

Jeg kom i diskusjon med en kar som skulle selge et systemvåpen, dvs ei rifle der det er mulig å bytte pipe og dermed kaliber. Han skrev i sin annonse at siden dette var et systemvåpen så måtte kjøper levere to søknader om ervervtillatelse til politiet. Han hevdet at det er et krav om å søke om tillatelse på hhv låsekasse og pipe på ett og samme komplette våpen. Han hevdet også at man måtte ha ett våpenkort på hver av disse delene da låsekassa og pipa har hvert sitt nr.

For meg hørtes dette underlig ut. Jeg har nettopp kjøpt ei systemrifle og det var ikke noe krav til mer enn én søknad om ervervtillatelse. Selger påførte begge numrene på på én blankett og den ble behandlet og godkjent ila 3-4 dager. Skal man derimot kjøpe separat låsekasse eller pipe (våpendeler) så må dette søkes om.

 

Hva er riktig framgangsmåte her..?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte systemvåpen for et halvt år siden. Sendte bare en generell søknad på kaliber/våpentype. Tok denne med i butikken. Selger førte på nummer for låskasse og løp. Etter litt tid fikk jeg to våpenkort tilsendt i posten, en på låskassen og en på løpet. Har låskasse og løp ført separat inn i våpenpasset også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kom i diskusjon med en kar som skulle selge et systemvåpen, dvs ei rifle der det er mulig å bytte pipe og dermed kaliber. Han skrev i sin annonse at siden dette var et systemvåpen så måtte kjøper levere to søknader om ervervtillatelse til politiet. Han hevdet at det er et krav om å søke om tillatelse på hhv låsekasse og pipe på ett og samme komplette våpen. Han hevdet også at man måtte ha ett våpenkort på hver av disse delene da låsekassa og pipa har hvert sitt nr.

For meg hørtes dette underlig ut. Jeg har nettopp kjøpt ei systemrifle og det var ikke noe krav til mer enn én søknad om ervervtillatelse. Selger påførte begge numrene på på én blankett og den ble behandlet og godkjent ila 3-4 dager. Skal man derimot kjøpe separat låsekasse eller pipe (våpendeler) så må dette søkes om.

 

Hva er riktig framgangsmåte her..?

 

Vel, i "våpengarderoben", hvis det er jaktvåpen det er snakk om, så gjelder et systemvåpen som ett-1 våpen. Men men må ha eget våpenkort for hver enkelt ekstra løp eller andre vitale deler som skal brukes sammen med "grunnvåpenet", for å si det slik. F.eks. har jeg syv våpenkort i min jaktgarderobe, der det ene er er på et løp til et systemvåpen. Kjøper du f.eks. et systemvåpen med løp for to ulike kalibre, så skal du ha to våpenkort, slik jeg har forstått regelverket.

Link to comment
Share on other sites

Her det nok snakk om at kasse og pipe allerede har separat nummer og kort. Jeg har prøvd å kjøpe en vanlig rifle som systemvåpen, det gikk ikke siden den allerede var registrert som den var.

 

I praksis skal det ikke spille noen rolle, våpendeler har halvt gebyr så staten får sitt uansett. Jeg tipper at det er uproblematisk for kammerset å rydde opp i "feilen", men om de liker eller godtar det kan sikkert variere fra sted til sted.

Link to comment
Share on other sites

Det kan stemme og det kan være feil. Selger kan jo ha kjøpt systemrifle i 308, også senere kjøpt ett løp i 223 og da må det to søknader til om det skal selges videre med 223 istede for 308. Det er som blitt nevnt lenger opp også ganske stor forkjell ifra forvaltningen rundt omkring. noen våpenkontorer kan det di driver med og er litt mer forståelsesfulle for sånne situasjoner, andre er veldig bastante på at deres måte er rett...

Link to comment
Share on other sites

Dersom man skal selge en rifle med ett løp i ett kaliber behøves det kun en søknad.

 

Dersom rifla skal selges med to løpssett i forskjellige kalibre, må det søkes om begge kalibrene. Det synes dog ikke være noe i veien for at begge kalibre omsøkes på en og samme søknad.

Link to comment
Share on other sites

Ett systemvåpen med ett løp i søkte kaliber burde være uproblematisk å føre inn på en søknad, men det kan jo være ulik praksis i de forskjellige distriktene. Når jeg kjøpte førte jeg inn klart og tydelig at det var nummer på både kasse og løp, sendte inn og fikk to våpenkort i retur.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...