Jump to content

Ladedata for 150gr. RN Sierra kule i 308 Win


Bergara-Man

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg fikk tak i en eske med 100 kuler Sierra 150gr. RN (Round Nose) i kal. 30.

 

https://www.sierrabullets.com/store/product.cfm/sn/2135/308-dia-150-gr-RN

 

Tenkte jeg skulle lade dem til min 308win (Weatherby Vanguard S2, 55cm pipe) med Vithavuori N-140 krutt.

 

Jeg finner ingen eksakte ladedata for denne kula, men fant Sierra ladedata som lister opp en rekke 150gr. kuler og N140 start-load 39,9gr. og maks-load 44,7gr.

 

http://tinyurl.com/zz78zom

 

(se side 4).

 

Vithavuori har ingen ladedata for Sierra RN-kula, men jeg finner Lapua Mega 150gr. kula i lista deres, en ganskel lik kule:

 

http://www.vihtavuori.com/en/reloading-data/rifle-reloading/-308-winchester.html

 

Her har de kun 36,3gr. som start-load, maks-load 45,5gr. med N140 krutt.

 

Trykket avhenger vel mye av hvor lang "bæreflate" som ligger an mot riflene i pipa.....

 

Jeg vil tro man kan starte på 39-40grains med N140 og Sierra-kula og bruke kronografen og se på hastigheten, og så jobbe seg opp mot 800-825 m/s derfra ?

 

Jeg leser litt om at for lite krutt i hylsa kan være farlig også...... så lurer litt på hvor man bør starte ?

 

Jeg har endt på ladedata 43,5gr. N140 med Sierra 150gr. HPBT MatchKing kula i min rifle, hast. 790-800 m/s.

 

Men jeg ser jo at 150gr. RN-kula er veldig forskjellig, og ikke Boat Tail osv.

 

Noen som har noen forslag til ladedata for 150 grains Sierra RN i 308 win ?

 

Mvh

Roar

Link to comment
Share on other sites

Vel, nå fikk jeg testet litt i dag med denne kula.

Prøvde først med 41 grains N140, COL skulle være 2.500" i følge Sierra dataene:

 

http://r.search.yahoo.com/_ylt=A9mSs3MLGpFXzrQAvVcrNAx.;_ylu=X3oDMTByZzJoOXByBGNvbG8DaXIyBHBvcwM0BHZ0aWQDBHNlYwNzcg--/RV=2/RE=1469155980/RO=10/RU=http%3a%2f%2fwww.6mmbr.citymaker.com%2ff%2fSierra308Win.pdf/RK=0/RS=36RuEC5Uf_4XtfHY6sxt9lO3Bbg-

 

COL 2.500" = 25,4 x 2,500 = 63,5 mm total lenge på patronen.

Kula måtte da presses inn akkurat så den riflede "ringen" rundt kula fluktet med hylsemunningen.

 

Hastighet med krono:

 

41 grains N140 = 753 - 765 m/s

42 grains N140 = 770 - 782 m/s

43 grains N140 = 792 - 806 m/s

 

Men presisjonen ble elendig, 8-10 cm spredning.....

 

Mistenker at det er alt for mye friflukt på kula, målte litt nå og det ser ut som kula når riflene i pipa når totallengden på patronen er 69,5 mm. Dvs friflukten ved 63,5 mm total patronlengde er 6 mm........ det er vel alt for mye.

 

Jeg hadde ikke tid til mer testing i dag, men tror vel at patronlengden (og da friflukten) som Sierras ladedata lister opp med 150grains RN kula er ugunstig for å få bra presisjon.

 

Det kan se ut som det er verdt å prøve totallengde på patronen på 67mm., dvs. friflukt på 2,5mm....

Da når bakenden av kula akkurat dit som hylsa begynner å kone utover, slik at det burde være ok ?

 

En må kanskje lade svakere igjen, trykket kan vel muligens øke når kula sitter lengre ute.....

 

Mvh

Roar

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på at rekrutt ammoen i 6,5x55 ofte har over 1cm med friflukt og skyter utrolig bra har jeg lite tro på at det er der problemet ditt ligger. Men du kan jo prøve å sette kule litt lenger ut. 8-10cm var jo ekstremt dårlig til til å være 308win og Sierrakule.

 

Har i 308win opplevd at N-150 gir bedre presisjon enn N-140.

Link to comment
Share on other sites

Målte litt mer på friflukt i børsa.

 

Slapp kula ned i løpet og brukte pussestokken og målte og merket av, og til slutt med bare sluttstykket i og med pussestokken helt i bunnen.

 

Sierra Matchking 150 HPBT (denne går hull-hull med 43,5grains N140) : 72 mm mellom merkene på pussestokken, patronlengden jeg har brukt på denne er 71 mm. Friflukt skulle da bli 1 mm på denne kula.

 

Sierra 150 RN : 68,5 mm mellom merkene på pussestokken (tidligere måling på 69,5mm var feil). patronlengde 63,5mm gir 5mm friflukt. Patronlengde 67mm gir 1,5 mm friflukt.

 

Jeg får prøve med patronlengde 67mm. og se hvordan det blir.

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da fikk jeg testet en del mer med 150gr. Sierra RN kula.

 

Med COL på 67mm ble hastigheten redusert til ca. 760 m/s i følge Crono.

Måtte gå opp til 44 grains med N-140, og hastigheten endte da på rundt 790 m/s.

 

Treffpunktet sitter nå ca. 7 cm til venstre for sentrum og ca. 2 cm høyere enn 150 grains Sierra HPBT-kula.

Samlingen er bra, med 5 skudd så vidt innenfor en 20-krone mynt.

 

Forrige test med 8-10cm. spredning skyldtes nok også en del vind den dagen, nå var det nesten helt vindstille.

 

Jeg kjøpte en eske med Norma Elite Express 175grains for snart ett år siden, og de har samme treffpunkt som 150grains Sierra RN.

Så begge blyspisskulene jeg har testet går litt over og en god del til venstre i forhold til helmantel HPBT og Norma Golden Target.

 

Jeg tenkte å prøve noen Hornady SST 150 grains for å se om de går mer likt Helmantel-ammoen, så slipper jeg kanskje å skru kikkerten når jeg skal skifte fra helmantel til blyspiss.

 

##

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som om du har kommet i mål:

Generelt vil jeg tipse om at friflukten ikke er det mest avgjørende for presisjonen, eks. 6mm. - eller 1,5mm. når vi snakker om ammo for jakt og jaktrifler. Jeg har skutt maks av det jeg kan forvente av meg selv og rifle/ammo med friflukt på 5mm. Mas-36 er inne på mye av det samme her. En annen ting det kan være greit å ha i bakminne er å bytte til annet krutt hvis man ikke blir fornøyd med det som er testet. Jeg har opplevd ved flere anledninger at enkelte kuler med et konkret våpen har nektet å samle godt med Vv-100 serien og deretter funnet det optimale med Vv-500 serien, og omvendt. Jeg har en god del forskjellige rifler, tar jeg f.eks. 7mm. RM. så får jeg best resultat med MRP og MRP-2 samt N-15. Vv-har jeg ikke kommet helt i mål med, og jeg har derfor for denne rifla falt til ro med Norma/Bofors.

 

Min generelle konklusjon og erfaring:

Å skyve friflukten frem og tilbake og variere ladninger med samme krutt gir mindre forskjell enn i å bytte krutt. Prøv flere kruttsorter :thumbup:

 

For all del, hold styring på hva som er forsvarlig friflukt, det har du kontroll på ser jeg.

 

Når det gjelder samme treffpunk på treningsammo og jaktammo bryr jeg meg ikke om, når den tiden på året tilsier øvelse, så er rifla innstilt på øvelse. Når årstiden sier jakt, da er rifla innstilt på jakt. Kikkerten er til å skru på.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Takk for innspill og råd.

 

Utgangshastigheten på Elite Expressen er rundt 800-810 m/s. , så den er ganske hardt ladet med såpass tung kule.

 

Jeg må nok bare regne med å skru kikkerten mellom trening og jakt som du sier, men jeg skal prøve den Hornady SST eller kanskje Barnes TTSX som jeg vet mange har bra erfaringer med.En kamerat lader Barnes TTSX 130 grains med 48grains N-150, han har super-presisjon og hastigheten er rundt 870 m/s. Han har en Blaser R8 med bare 45 cm lang pipe og stor demper. Men det er dyre kuler.....

 

http://www.barnesbullets.com/bullets/ttsx/

 

Kommer til å prøve en del forskjellige kuler, det er moro å lade :D

 

-------------------------------------------------

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...