Jump to content

Nytt kikkertsikte til trange poster


Mastodon

Recommended Posts

Jeg har i dag en Kahles Helia CS 2,5-10x50 med MultiZero tårn og Plex retikkel på .338 løpet mitt som jeg er meget fornøyd med.

Den har jeg brukt i flere år på storviltjakt.

Men den har litt snevert synsfelt, 15.0 m/100m ved 2.5x og 4.3 m/100m ved 10x.

 

Jeg har en 30mm montasje til overs og kunne tenkt meg et 1-4 eller lignende sikte til den montasjen til bruk på de trange postene som har korte skuddhold.

Har ikke lyst til å bruke over 5000 på dette og da begrenser det seg veldig mtp nye sikter.

 

Det optimale hadde jo vert en brukt Zeiss/swarovski/Meopta/Kahles ++. De bør en kunne finne på finn.no ned rundt 5000,-

 

Men for å tenke litt utradisjonellt så ser jeg Vortex har et par modeller jeg liker.

Vortex Viper PST 1-4x24 (FOV ~30M/100m ved 1x)

http://jaktfall.no/produkt/optikk/vorte ... e-pa-lager

Vortex Strike Eagle 1-6x24 (FOV ~35M/100m ved 1x)

http://jaktfall.no/produkt/optikk/vorte ... ticle-30mm

 

Strike Eagle er et AR sikte men er billig, (Får det for 300 Euro + 50 frakt hos Optics-Trade.eu) men med tull og mva blir det lik pris som her hjemme...

Erfaringer rundt å bruke kikkertsikter utviklet til Praktisk skyting på storviltjakt?

Er det andre modeller jeg bør vurdere?

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt et brukt sikte, Hakko Superb, 1-4x20, som jeg bruker på 9.3løpet, hadde kjøpt et nytt slikt et for mange år siden til en kombi, var lysterkt nok til dagjakt, det fulgte kombien når den ble solgt, det er helt ok pris på det.

Det brukte betalte jeg vel 1500kr, og det holder i lange baner på korte hold.

 

Har et Zeiss 2.5-10x50 for mørkere forhold som også kan settes på dette løpet, men blir stort sett brukt på 6.5 løpet.

 

Lykke til

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Jeg så på og i en Vixen 1-6x24 på ei messe i sommer. Denne kikkerten imponerte meg litt. Jeg har ingen annen erfaring med den,men anbefaler deg å ta en titt. Jeg så i en tilsvarende swaro ca samtidig. Den var bedre, men overhode ikke så mye bedre at jeg er billig til å betale det mellomlegget.

 

Er det noen som har brukserfaring med vixen optikk? Og gjerne denne kikkerten spesielt, hadde det vært fint med en liten rapport.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...