Jump to content

Varme hylser


erva

Recommended Posts

Har to rifler, en halvauto og en boltrifle. Begge er i 3006 og bruker samme ammunisjon. På skytebanen skyter jeg 10 skudd med den ene og så 10 skudd med den andre (for å unngå varm demper). Hylsene fra boltrifla kan jeg ta rett ut av kammeret å holde i hånda mens hylsene fra halvautomaten er så varme at selv etter serien må jeg bruke handske for å plukke de opp.

Ikke det største verdensproblemet, men hvorfor er det sånn?

Link to comment
Share on other sites

Hylsene fra boltrifla kan jeg ta rett ut av kammeret å holde i hånda

Alltid interessant med "hvorfor" spørsmål. Men er du sikker på at alt er likt her, rett observasjon osv.? Hvor lang tid tar det før du tar ladegrep på boltrifla?

 

En teori, som nok ikke er så gærn her:

 

Halvauto

Kruttet brenner under sterk varme og høyt trykk - det er iallefall 14-1500°C i gassen, og det er oppmot 4000 bar i amnge tilfeller. Mye varme overføres til hylsa - som så kastes ut tvert - varm som f...

 

Boltrifle

Samme, fram til at det går mye lenger tid før du tar ladegrep. Varierende selvsagt, men hylsa er nå i meget god kontakt med det mye kaldere stålet i kammeret, og varmen overføres raskt til stålet - og hylsa blir tilsvarende kaldere.

 

Jeg har ikke tenkt mye på dette før, men skjøt jo i går, korte serier, i rolig tempo, og plukka jo opp hylsene med en gang - samtidig har jeg flere ganger fått brannsår av hylser som har landet på meg på stevner. Hylse i nakken, hylse inn i ermet på skytterjakka, skyter i T-skjorte, hylse i albubeskytteren = brannsår. Og de er 6.5x55 hylser, fra boltrifler. Så det er iallefall ikke noe prinsipiell forskjell mellom halvauto og bolt her.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...