Jump to content

Overta våpen ved arv eller salg?


KarmaZ

Recommended Posts

Høy.

 

Vi har fire våpen hjemme etter far min. Det er snakk om to jaktrifler, en gammel hagle og et banevåpen. Min mor sitter i uskifte, og spørsmålet blir hvordan kan dette overføres enklest til meg.

 

Jeg har bestått jegerprøven. Siden det er regler for aktivitet i skytterlag ang. banevåpen lurer jeg på om jeg kan søke om og få den endret til jaktvåpen.

 

Tenkte jeg ville høre her først før jeg kontakter politiet som sikkert bare siet jeg ikke har vært aktiv i skytterlag.

 

Har det noe praktisk betydning for meg om jeg overtar på arv eller om jeg kjøper våpnene av min mor?

Link to comment
Share on other sites

Så lenge du har jegerprøven, kan du overta alle fire som jaktvåpen. Fyll ut skjema med våpentype og våpennummer, skriv at det er arv, og legg ved din fars våpenkort, så blir de omregistrert til deg uten gebyr. Du kan ha inntil seks våpen i jaktgarderoben.

Link to comment
Share on other sites

Okay. Det høres bra ut. Men vil det si at hvis et våpen er registrert som banevåpen/konkurransevåpen, og jeg registrerer det på søknad som jaktvåpen, vil det automatisk bli jaktvåpen?

 

Og trenger jeg noe skifteattest eller underskrift fra min mor?

Link to comment
Share on other sites

Men vil det si at hvis et våpen er registrert som banevåpen/konkurransevåpen, og jeg registrerer det på søknad som jaktvåpen, vil det automatisk bli jaktvåpen?

 

Og trenger jeg noe skifteattest eller underskrift fra min mor?

 

Ja til det øverste. En banemauser er nok ikke særlig egnet som jaktvåpen, men du KAN. Og i ditt tilfelle så er jo dette det enkleste.

 

Politiet ser seg tjent ved at slikt ordnes enkelt og ryddig ved død, så de er som regel ikke vonde å ha med å gjøre.

 

Jeg har selv overdratt fra bestemor noe gammelt ræl etter avdød bestefar, og jeg trengte ikke noe ekstra. Våpenkort rett i postkassa.

Link to comment
Share on other sites

Okay. Det høres bra ut. Men vil det si at hvis et våpen er registrert som banevåpen/konkurransevåpen, og jeg registrerer det på søknad som jaktvåpen, vil det automatisk bli jaktvåpen?

 

Og trenger jeg noe skifteattest eller underskrift fra min mor?

 

Om du senere trenger plass i jaktvåpengarderoben, og har dokumentert aktivitet, kan du omregistrere den til konkurranse igjen. Hvis det er våpen du ikke har tenkt å jakte med eller bruke i konkurranse, og vil reservere plass i garderoben, kan du be om å få det registrert som arv/affeksjon. Du kan få inntil tre langvåpen på det ervervsgrunnlaget. Noen distrikter gir da bruksforbud, slik at du ikke får kjøpt ammunisjon til det.

 

Din mor må signere som selger på hver søknad, og du kan godt legge ved kopi av skifteattest for ordens skyld. Om du betaler noe eller ikke, legger ikke politiet seg opp i, men arv er fritatt for gebyr.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...